Τα ανωτέρω έχουν σαν αποτέλεσμα οι εταιρείες να εξετάζουν αναδιάταξη των συμεμτοχών τους στις γραμμές με με μέιωση πλοίων, και αυξήσεις τιμών. Παρ όλα αυτά όμως η κατάσταση θεωρείται αδιέξοδη και οι προοπτικές βελτίωσης το 2011 από μηδαμινή έως ανύπαρκτη. Οι αλλαγές στρατηγικής όμως δεν αφορούν μόνο την εξυπηρέτηση των καλοκαιρινών μηνών αλλά και τις νευραλγικές άγονες οι οποίες με την αύξηση της τιμής των καυσίμων αντί για ανάσα στις εταιρείες τους σφίγγει την θηλειά, όπως τουλάχιστον υποστηρίζει η ΝΕΛ.
Εν τω μεταξύ η τελευταία από τους μεγάλους που ανακοίνωσε ζημιογόνα αποτελέσματα είναι η ΑΝΕΚ της οποίας οι ζημίες έφθασαν τα 89,7 εκατ. ευρώ για τον όμιλο και 90,9 εκατ. ευρώ για την εταιρεία έναντι ζημιών 5,8 εκατ. και 3,8 εκατ. ευρώ αντίστοιχα για το 2009. Η ΑΝΕΚ σχεδιάζει να αντιμετωπίσει την κατάσταση με περιστολές κόστους και αναδιάταξη στόλου.
Οι Μινωικές Γραμμές ανακοίνωσαν ζημίες 36,1 εκατ. ευρώ, ενώ τα EBITDA της εταιρείας διαμορφώθηκε και αυτό σε ζημίες 14,5 εκατ. ευρώ.
Ζημίες ύψους 49,3 εκατομμυρίων. ευρώ σημείωσε και ο όμιλος της Attica με παράλληλη μείωση του συνολικού κύκλου εργασιών της εταιρείας το 2010. Ο κύκλος εργασιών κατήλθε στα 271,5 εκατ. ευρώ από 302,5 εκατ. ευρώ..Η εταιρεία εξετάζει διεξοδικά τα αποτελέσματά της γραμμή κατά γραμμή και δεν έχει ακόμα ανανεώσει τη δρομολόγηση του πλοίου της Blue Horizon από Πειραιά προς Χανιά.
Η ΝΕΛ διπλασίασε τις ζημιές της στα 43.36 εκ. ευρω από 20.46 εκ ευρώ την προηγούμενη χρήση παρά το ότι οι πωλήσεις του Ομίλου ανήλθαν σε 56.44 εκ. ευρω από 39.37 εκ ευρώ Υπό το βάρος των οικονομικών αποτελεσμάτων τού 2010 το Δ.Σ. τής ΝΕΛ και αποφάσισε η εταιρεία να αποχωρήσει από τις άγονες γραμμές που εξυπηρετεί στις Κυκλάδες και το βόρειο Αιγαίο. Η κίνηση αυτή θα επιφέρει ζημίες της τάξης των τεσσάρων με πέντε εκατομμυρίων ευρώ για την εταιρεία, καθώς κι από τις εγγυητικές επιστολές που έχει καταθέσει. Ωστόσο, το ποσό αυτό θεωρείται ότι είναι μικρότερο από τη συνέχιση εξυπηρέτησης των γραμμών με τα σημερινά μισθώματα.
Τι θα γίνει με τις άγονες;
Οι συμβάσεις για τις άγονες γραμμές τής ΝΕΛ υπογράφηκαν όταν οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου ήταν στα 70 δολλάρια το βαρέλι και τώρα έχουν φθάσει στα 105 δολλάρια. Κάτω από αυτές τις συνθήκες δεν μπορούμε να συνεχίσουμε να εξυπηρετούμε τις άγονες γραμμές. Η απόφαση που πήραμε, μας πονάει αλλά δεν έχουμε άλλη επιλογή.»
Η ΝΕΛ υπολογίζει πως η συνολική ζημία από την εξυπηρέτηση των άγονων γραμμών ανέρχεται στις 85.000 ευρώ την ημέρα ή 31 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση. Γι’ αυτό και η απώλεια των εγγυητικών επιστολών δε θεωρείται πρόβλημα. Οι ζημίες των 31 εκατομμυρίων είναι τα 2/3 των συνολικών ζημιών που κατέγραψε η εταιρεία το 2010.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα πέραν της μειωμένης κίνησης που έχουν να αντιμετωπίσουν οι εταιρείες είναι τα καύσιμα το κόστος των οποίων πλέον ξεπερνάει το 60% του συνολικού λειτουργικού κόστους του πλοίου. Σύμφωνα με στελέχη ακτοπλοϊκών εταιρειών, ο τόνος καύσιμου για τα πλοία της ακτοπλοΐας τον Μάρτιο του τρέχοντος έτους άγγιξε τα 520 ευρώ, ενώ το 2010 βρισκόταν στα 310 ευρώ. «Οταν για να πάει ένα πλοίο από τον Πειραιά στην Κρήτη θέλει από 100 έως και 130 τόνους καύσιμα, ανάλογα την ταχύτητά του, καταλαβαίνετε πόσο έχει ανέβει το κόστος, τη στιγμή που η κίνηση είναι μειωμένη»
Η συμμετοχή των καυσίμων από 32% το 2004 διαμορφώθηκε σταδιακά στο 48% το 2008 για το σύνολο της αγοράς υποχωρώντας ελαφρά στο 42% το 2009 παρά τη μείωση των διεθνών τιμών πετρελαίου και του ισχυρού ευρώ. η Ένωση Επιχειρήσεων Ναυτιλίας, με αφορμή τις αυξήσεις που ανακοίνωσαν τα Ελληνικά Πετρέλαια επισημαίνει ότι «η αύξηση των premiums πετρελαιοειδών από 2,80 δολάρια έως 3,60 δολάρια τον μετρικό τόνο, μόνο για τον εφοδιασμό πλοίων που εκτελούν πλόες εσωτερικού» βάζουν την «ταφόπετρα» στις ακτοπλοϊκές εταιερίες.
Η Blue Star Ferries και η Super Star Ferries είναι οι πρώτες από τις ακτοπλοϊκές εταιρίες, οι οποίες προχώρησαν σε αυξήσεις ναύλων, διόλου ευκαταφρόνητες, οι οποίες κυμαίνονται από 8 έως 10%, ενώ αποφασίστηκε και η περικοπή των προσφορών. Οι συγκεκριμένες εταιρίες εκτελούν δρομολόγια σε Κρήτη, Κυκλάδες και Δωδεκάνησα. Αυξήσεις 6,5% έχουν ανακοινώσει η Aegean Speed Lines, η ANEK, ενώ σε μειώσεις προσφορών προχωρούν σε πρώτη φάση οι Μινωικές Γραμμές.
Τραπεζικός δανεισμός
Οι αλλεπάλληλες ζημιές και οι αβέβαιες προοπτικές αποτελούν και τον μεγαλύτερο προβληματισμό των τραπεζών αφού το τελευταίο διάστημα ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες είναι ο τραπεζικός δανεισμός και οι σχέσεις τους με τους χρηματοδότες. Η κακή χρονιά που όπως όλα δείχνουν θα διατηρηθεί και φέτος προβληματίζει τις τράπεζες αφού οι κακές επιδόσεις ενδεχομένως να επηρεάζουν και τις ρήτρες δανειακών εξασφαλίσεων.
Σύμφωνα με την τελευταία μελέτη της XRTC για τον κλάδο, τους τελευταίους 24 μήνες σχεδόν όλες οι εταιρείες χρειάστηκαν τις αναδιαρθρώσεις του τραπεζικού τους δανεισμού για διάφορους λόγους. Οι κύριοι λόγοι που οδήγησαν στις αναδιαρθρώσεις ήταν η κατακόρυφη πτώση των αξιών των πλοίων αλλά και η διαφοροποίηση του λόγου κάλυψης τόκων λόγω της μειωμένης κερδοφορίας που υπέστησαν οι εταιρείες κατά το 2009.
Ο τραπεζικός δανεισμός, αφενός λόγω της κρίσης αφετέρου λόγω της οικτρής οικονομικής δυσπραγίας στην χώρα είχε τελματωθεί και μόνο οι μεγάλοι παίκτες (ATTICA, ΜΙΝΩΙΚΕΣ και ΑΝΕΚ/HSW) μπορούν να προσβλέπουν σε νέες χρηματοδοτήσεις που θα έχουν εντελώς διαφορετικούς όρους από αυτούς που ίσχυαν την τελευταία δεκαετία ως προς το ύψος δανεισμού επί της αξίας των πλοίων, το κόστος δανεισμού αλλά και τους επιμέρους όρους.
Οι κύριοι χρηματοδότες των δανείων αυτών είναι οι Ελληνικές τράπεζες όπως φαίνεται στο Γράφημα 17 κατέχοντας το 53% περίπου του συνολικού δανεισμού της
ελληνικής ακτοπλοΐας. Μεταξύ των Ελληνικών τραπεζών η Τράπεζα Πειραιώς
πρωτοστατεί με την Εθνική να ακολουθεί. Οι υπόλοιπες τράπεζες απέχουν σημαντικά σε σχέση με τις πρώτες δύο, κατέχοντας χαρτοφυλάκια της τάξης του 15% (Εμπορική και Alpha Bank) και 6% (FBB) και 5% (Eurobank).
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr