Συνέχεια της κρίσης ως και τους επόμενους 12 μήνες, δηλαδή ως τα τέλη του 2012 βλέπει η DVB. Σύμφωνα με τον Dagfinn Lunde, ο οποίος είναι επικεφαλής των ναυτιλιακών χρηματοδοτήσεων, η ναυτιλία θα αντιμετωπίσει μακροχρόνια πίεση και όχι προσωρινά σκαμπανεβάσματα. Η κυριότερη αιτία είναι η υπερπροσφορά σε όλους σχεδόν τους κλάδους ενώ η κρίση ήδη δημιουργεί σε αρκετούς πλοιοκτήτες προβλήματα στην ρευστότητα. Αυτοί που κινδυνεύουν περισσότερο είναι αυτοί που αγόρασαν ή έκτισαν ακριβά και ως εκ τούτου η DVB βλέπει κατασχέσεις, σκοτωμένες πωλήσεις και επίπονες δανειακές αναδιαρθρώσεις. Ο κ. Lunde είναι της άποψης ότι τα χειρότερα δεν έχουν έρθει ακόμη, βλέπει όμως ως μία ανακουφιστική πρακτική, τις διαλύσεις πλοίων, υπογραμμίζοντας πως όσο οι τιμές τους scrpap διατηρούνται σε ικανοποιητικά επίπεδα, οι πλοιοκτήτες μπορούν να πάρουν έστω και μία μικρή ανάσα, ενώ οι διαλύσεις θα απουσμφορήσουν την αγορά ως ένα βαθμό αναλόγως και τον κλάδο.
Εν τω μεταξύ, τo τελευταίο διάστημα έχουν ενταθεί τα προβλήματα όσον αφορά στις σχέσεις πλοιοκτητών και τραπεζών. Σύμφωνα με την AMA Capital Partners, πολλοί πλοιοκτήτες και τράπεζες ξεκίνησαν τις επεναδιαπραγματεύσεις, ωστόσο η συνεχιζόμενη επιδείνωση στις αγορές έχει δυσκολέψει τις όποιες συνομιλίες, ενώ την ίδια ώρα το 50% των ναυτιλιακών τραπεζών έχουν περιορίσει τις χρηματοδοτήσεις, έχοντας αποφασίσει όχι μόνο να μην επεκτείνουν αλλά να περιορίσουν τα χαρτοφυλάκια τους. Σύμφωνα με την AMA, προβλέπεται να αυξηθούν οι αιτήσεις υπαγωγής σε προστασία από τους πιστωτές κυρίως σε αμερικανικά δικαστήρια που είναι πιο ανεκτικά όσον αφορά την διατήρηση των περιουσιακών στοιχειών αντί της άμεσης εκποίησης. Η ΑΜΑ βλέπει αναταράξεις όσον αφορά τις εισηγμένες στην Wall Street ναυτιλιακές για το 2012 καθότι προβλέπει αφενός πτώση των χρηματιστηριακών αξιών και αφετέρου δυσκολίες άντλησης κεφαλαίων.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του επικεφαλής της,Peter Shaerf, ως το 2012 θα δούμε μείωση του αριθμού των εισηγμένων είτε λόγω χρεοκοπίας ή λόγω εθελούσιας αποχώρησης. Επίσης χαρακτηρίζει γενναία κάθε πρόβλεψη όσον αφορά δημόσιες εγγραφές. Όπως επισημαίνει, δεν υπάρχει πλέον ικανοποιητική ρευστότητα στην αγορά που να ικανοποιήσει τις προσδοκίες των επενδυτών. Ειδικά για τις δημόσιες εγγραφές, πιστεύει πως μόνο οι κάποιοι μεγάλοι, με υγιείς και σταθερούς ισολογισμούς και ισχυρή κεφαλαική βάση, μπορούν να αντλήσουν χρήματα. Τώρα, όπως τονίζει ο Peter Shaerf, δεν είναι η κατάλληλη εποχή. Ως εκ τούτου θα δούμε τα Ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια να εντείνουν την παρουσία τους, εκμεταλλευόμενα τις ευκαιρίες που θα παρουσιαστούν. Ωστόσο προς τον παρόν , δεν υπάρχει κινητικότητα γιατί όπως είπε χαρακτηριστικά... Υπάρχουν πολλά αρπακτικά όρνεα αλλά ακόμη λίγα πτώματα.
Οι ναυτιλιακές εταιρείες θα πρέπει να αρχίσουν να κοιτάνε και πέραν των τραπεζών προκειμένου να αντλήσουν κεφάλαια, δηλώνει και ο Stefan Otto, ένας από τους κορυφαίους ναυτιλιακούς τραπεζίτες, διευθύνων σύμβουλος της Deutsche Schiffsbank. Όπως επισήμανε, οι τράπεζες δυσκολεύονται όλο και περισσότερο να δίνουν δάνεια, καθώς έχουν να φροντίσουν τα κεφάλαια τους και την αναδιάρθρωση των χαρτοφυλακίων τους. Επίσης είναι δυσκολότερο πλέον να γίνονται κοινοπρακτικά δάνεια καθώς έχει μειωθεί ο ρυθμός των ναυτιλιακών τραπεζών. Επίσης τα αυξημένα τραπεζικά κόστη και οι συναλλαγματικοί κίνδυνοι καθιστούν ασύμφορα τα μακροχρόνια δάνεια. Ο κ. Οττο εκτιμά ακόμη πως οι θεσμικοί κυρίως επενδυτές θα πρέπει να διαδραματίσουν ενεργότερο ρόλο. Οι επισημάνσεις του γερμανού τραπεζίτη δεν θα πρέπει να παρατηρήσουν απαρατήρητες καθώς έρχονται σε μία εποχή που όλοι ανεξαιρέτως είναι κουμπωμένοι. Οι χρηματιστηριακές αγορές υποχωρούν και δημόσιες εγγραφές αναβάλλονται , με κορυφαία αυτήν της Happag Lloyd. Την ίδια ώρα οι επιδόσεις όλων των ναυτιλιακών κλάδων είναι σε αναταραχή και υποχωρούν αισθητά και αυτό έχει σαν αποτέλεσμα οι οποιαδήποτε επενδυτές να είναι επιφυλακτικοί καθώς δεν βλέπουν να έχουν τις αποδόσεις που θα περίμεναν, ειδικά τα venture capital που θέλουν ελάχιστη απόδοση 12-13% στην καλύτερη περίπτωση. Επίσης ενισχύονται οι φόβοι ότι η παγκόσμια οικονομία οδεύει ολοταχώς προς επιβράδυνση και ενδεχομένως σε ύφεση. Επίσης, αυξάνονται οι ναυτιλιακές που αρχίζουν να έχουν προβλήματα με την ρευστότητα τους. Ως εκ τούτου ίσως θα πρέπει σιγά σιγα να προετοιμαζόμαστε για μία τεταμένη περίοδο με αρνητικές επιπτώσεις και στην πάσης φύσεως άντληση ναυτιλιακών κεφαλαίων
Τέλος αναφερόμενος στις τράπεζες, ο κ. Harald Serck-Hanssen, επικεφαλής του ναυτιλιακού της DnB , είπε πως δεν θα πρέπει να βιάζονται να κατάσχουν πλοία και δεν θέλουν να μεταβληθούν πλοιοκτήτριες. Αυτός είναι και ο λόγος που επιμένουν στο να διατηρούν καλές σχέσεις με τους πελάτες τους . Ωστόσο, άφησε να εννοηθεί πως αν υπάρξει ρήγμα στην εμπιστοσύνη τράπεζας πελάτη τότε δεν υπάρχει άλλη λύση από το να μεταφερθούν τα πλοία σε άλλη διαχείριση.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr