• ΓΔ: 00
  • FTSE/ΧΑ LARGE CAP0
  • FTSE ΧΑ MID CAP0
  • Τζίρος0
  • €/$ 0 €/£ 0
    BTC 0 ETH 0 XRP 0
0
0
  • Nasdaq00%
  • S&P 50000%
  • CAC 4000%
  • DAX00%
  • FTSE 10000%
  • Nikkei 22500%

Η ελληνική ναυτιλία αναδείχθηκε στο συνέδριο Slide2Open Shipping Finance 2020

18:48 - 03 Φεβ 2020 | Ναυτιλία
Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκε το Συνέδριο Slide2Open Shipping Finance 2020, που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 30 Ιανουαρίου στο ξενοδοχείο Divani Caravel, στην Αθήνα.

Το  συνέδριο άνοιξε ο Yπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κύριος Γιάννης Πλακιωτάκης, ο οποίος σημείωσε τις πολλαπλές προκλήσεις απέναντι στις οποίες βρίσκεται η ελληνική, αλλά και η παγκόσμια ναυτιλία, και τόνισε τη βούληση της κυβέρνησης «να τα αλλάξει όλα στη ναυτιλία μέσα στο 2020», στη βάση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου που έχει ήδη εκπονηθεί, ενώ υπογράμμισε ότι δε θα χαθεί ούτε μία επενδυτική ευκαιρία. Κατά τη διάρκεια της ομιλίας του ο Yπουργός αναφέρθηκε στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει σήμερα η παγκόσμια ναυτιλία, την ανάγκη ενίσχυσης του ελληνικού νηολογίου και της ναυτικής εκπαίδευσης και το επενδυτικό ενδιαφέρον που παρουσιάζουν τα ελληνικά λιμάνια.

Τόνισε ακόμα πως, τουλάχιστον από οικονομικής απόψεως, η Ελλάδα βρίσκεται σε πολύ καλό επίπεδο, κάτι που αναγνωρίζεται από όλες τις αγορές, από όλες τις χώρες, από όλα τα funds αλλά και τους οίκους αξιολόγησης.

Πρόσθεσε ακόμα ότι «η κυβέρνηση είναι προσηλωμένη στην εφαρμογή των προεκλογικών δεσμεύσεων και εργάζεται καθημερινά υλοποιώντας το πρόγραμμά της, μειώνοντας τη φορολογία, μειώνοντας την γραφειοκρατία και δημιουργεί ελκυστικό περιβάλλον για την προσέλκυση ξένων, αλλά και εγχώριων επενδύσεων».

Εξέφρασε επίσης τη βεβαιότητα ότι το 2020 θα είναι μια χρονιά πολύ καλύτερη σε σχέση με τις προηγούμενες, κάτι που, όπως είπε, είχε την ευκαιρία να διαπιστώσει και από τις επισκέψεις του πρωθυπουργού και στην Κίνα και στην Αμερική αλλά και σε όλες του τις επαφές με τους ευρωπαίους ηγέτες.

Μίλησε επίσης για το ελληνικό νηολόγιο που η κυβέρνηση φιλοδοξεί να γίνει πιο ανταγωνιστικό, με την υιοθέτηση καλών πρακτικών από τα άλλα ανταγωνιστικά νηολόγια, με μείωση της γραφειοκρατίας και ενίσχυση των ηλεκτρονικών διαδικασιών, όπως η διασύνδεση του υπουργείου με τις ΔΟΥ και με το υπουργείο Ανάπτυξης, αλλά και με όλες τις άλλες υπηρεσίες που χρειάζεται, έτσι ώστε ο πλοιοκτήτης να μπορεί εύκολα και μέσα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα να νηολογήσει πλοία υπό ελληνική σημαία. Ακόμα, ο Υπουργός στάθηκε ιδιαίτερα στην αναβάθμιση των ακαδημιών του εμπορικού ναυτικού τόσο σε ανθρώπινο δυναμικό, όσο και σε υποδομές.

Σημείωσε επίσης την έγκριση του master plan για το λιμάνι του Πειραιά (ύψους 610 εκατ. ευρώ), ενώ πρόσθεσε ότι προχωρά η υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, όπως και οι σχετικές διαδικασίες για τα 10 μεγάλα περιφερειακά λιμάνια της χώρας μας για τα οποία υπογράμμισε ότι «υπάρχει τεράστιο επενδυτικό ενδιαφέρον».

Ο κ. Πλακιωτάκης σημείωσε ακόμα ότι τα λιμάνια εντάσσονται, πλέον, στην εθνική στρατηγική λιμένων, logistics και μεταφορών και με αυτόν τον τρόπο μπορούν να εξυπηρετήσουν συνδυασμένες μεταφορές.

Μετά τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ακολούθησε ο κύριος Λεωνίδας Δημητριάδης – Ευγενίδης, Πρεσβευτής του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) στην Ελλάδα και Πρόεδρος του Ιδρύματος Ευγενίδου, ο οποίος κατά τη διάρκεια της ομιλίας του επισήμανε πως παρότι το 2020 δεν αναμένεται να έχουμε παγκόσμια κρίση, υπάρχουν πολλές δυσμενείς συνθήκες, όπως το θέμα των τελωνειακών δασμών, οι εμπορικοί πόλεμοι, το Brexit και ο κορονοϊός και τόνισε ότι χρειάζονται οικονομικά κίνητρα διότι «δεν μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ασπιρίνη για να θεραπεύσουμε διαρθρωτικά προβλήματα».

Σημείωσε ακόμα ότι υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορούν να γίνουν ώστε να βελτιώσουμε το ναυτιλιακό οικοσύστημα, προσθέτοντας ότι έως το 2030 ο κλάδος θα πρέπει να επιτύχει τους στόχους βιώσιμης ανάπτυξης του ΟΗΕ και ταυτόχρονα να ανταποκριθεί στην ψηφιοποίηση. Μίλησε ακόμα για την προοπτική να έχουμε στο μέλλον αυτόνομα πλοία, ενώ σημείωσε την ανάγκη πριν τις πολιτικές αποφάσεις, να έχουμε και τεχνικές λύσεις και τεχνικές μελέτες. Ανέφερε τέλος ότι οι πλοιοκτήτες θα χρειαστούν περισσότερη στήριξη και ιδίως αυτοί που έχουν πιο μικρά, πιο παλαιά πλοία, που είναι και οι περισσότεροι.

Χαιρετισμό απηύθυνε στη συνέχεια, ο Δρ Γιώργος Δ. Πατέρας, Πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου της Ελλάδος και Αντιπρόεδρος της Contships Management Inc., ο οποίος με αφορμή το θέμα του συνεδρίου «Let’s ReFuture Shipping» αναρωτήθηκε ποιος και πώς θα το κάνει και στάθηκε στις αλλαγές που συζητά ο κλάδος αυτή την περίοδο, όπως το ζήτημα της ταχύτητας και το πώς μπορούν να μειωθούν οι εκπομπές αερίων, ενώ σημείωσε ότι είναι σημαντικό να εστιάσουμε στον νέο σχεδιασμό των πλοίων, ώστε να έχουμε οικολογικά πλοία με καλύτερη συντήρηση διότι «το μέλλον μας δεν θα υπάρχει αν δεν δράσουμε ώστε να βοηθήσουμε το περιβάλλον».

Στο πλαίσιο αυτό επισήμανε ότι πρέπει να επενδυθούν περισσότερα χρήματα για την ανάπτυξη μπαταριών και άλλων τεχνολογιών, διότι οι σημερινές λύσεις κίνησης των πλοίων με τον ένα ή τον άλλο τρόπο θα γίνουν ασύμφορες, είτε λόγω κόστους, είτε λόγω κανονιστικών περιορισμών.

Στη συνέχεια μίλησε ο καθηγητής Martin Stopford, μη εκτελεστικός Πρόεδρος της Clarkson Research Services Ltd, ο οποίος εστίασε την ομιλία του με θέμα «Εξελίξεις στη μεταφορά εμπορευμάτων 2020-2050», στη σημαντική συμβολή της τεχνολογίας στη ναυτιλία, προτρέποντας τις εταιρείες να επενδύσουν στην τεχνολογία όσο περισσότερο γίνεται, καθώς αυτή επιτρέπει στη ναυτιλία να χαμηλώσει πάρα πολύ τα κόστη της και να επιτύχει μεγάλη αύξηση της αποδοτικότητας.  Παράλληλα, τόνισε πως θα πρέπει να ξεκινήσουν άμεσα προγράμματα εκπαίδευσης στις νέες τεχνολογίες σε όλες τις βαθμίδες λειτουργίας των ναυτιλιακών εταιρειών.

Πρόσθεσε ακόμα ότι η τεχνολογία δεν βοηθάει μόνο τον διαχειριστικό τομέα, αλλά προσφέρει τεράστιες δυνατότητες για τη συντήρηση και κατά συνέπεια την υγεία του στόλου και επισήμανε ότι «με την υπολογιστική δύναμη που έχουμε στα χέρια μας, είναι πολύ εύκολο να υπάρχει αναλυτική εικόνα της κατάστασης κάθε πλοίου προκειμένου να ελέγχονται για παράδειγμα τα επίπεδα διάβρωσης, κάτι που μειώνει πάρα πολύ τα κόστη επισκευών και συντήρησης. Η τεχνολογία μας επιτρέπει πλέον την απομακρυσμένη διαχείριση καταστάσεων, μειώνοντας σημαντικά τα διαχειριστικά κόστη».

Τόνισε επίσης ότι ο κλάδος οφείλει να παρακολουθεί και να υιοθετεί πολύ πιο άμεσα πλέον τις εξελίξεις στην ανάπτυξη των τηλεπικοινωνιών στη ναυτιλία, προκειμένου να είναι ανταγωνιστικός, και σημείωσε ότι όλες οι τεχνολογικές εξελίξεις οδηγούν, τελικά, στα «ηλεκτρικά» πλοία.  Ο καθηγητής Stopford ανέφερε ακόμα ότι οι νέοι περιβαλλοντικοί κανόνες θα υποχρεώσουν στο εξής τα πλοία να πηγαίνουν πιο αργά και να μειώσουν το φορτίο που μεταφέρουν, ενώ σημείωσε ότι μέχρι τώρα δεν έχουμε κάποια καλή εναλλακτική των ορυκτών καυσίμων.

Η επόμενη ενότητα του συνεδρίου ξεκίνησε με την ομιλία του κυρίου James Bevan, Chief Investment Officer, CCLA, με θέμα «Η Απάτη της Παγκοσμιοποίησης». Ο κύριος James Bevan ανέφερε ότι η σωστή ανάπτυξη της παγκοσμιοποίησης προϋποθέτει την ενσωμάτωση της τεχνολογίας, αλλά και την αποφυγή του κοινωνικού αποκλεισμού που μπορεί αυτή να οδηγήσει. Πρόσθεσε επίσης ότι η ρομποτική είναι η μεγαλύτερη πρόκληση για την παγκόσμια οικονομία, και μπορεί να οδηγήσει σε μεγάλη αύξηση παραγωγής, αλλά και σε ανάλογα μεγάλη μείωση των θέσεων εργασίας, ενώ σημείωσε ότι αποτελεί μεγάλη πρόκληση η παγκόσμια κλιματική αλλαγή, αλλά και η γήρανση του πληθυσμού.

Τον λόγο έλαβε στη συνέχεια ο κύριος Αναστάσιος Παπαγιαννόπουλος, Principal της Common Progress Co Na S.A. και αμέσως προηγούμενος Πρόεδρος της BIMCO, ο οποίος ανέφερε ότι δεν υπάρχουν ρεαλιστικές οικονομικές πολιτικές για τις χώρες που διαφωνούν με την πολιτική της ΕΕ, και στάθηκε στην περίπτωση της Κίνας, σημειώνοντας ότι οι Κινέζοι άνοιξαν την οικονομία τους στις νέες τεχνολογίες, αλλά με τρόπο που τους επέτρεψε να τις εκμεταλλευτούν θετικά.

Πρόσθεσε ακόμα ότι το οικονομικό θαύμα της Κίνας μπορεί να είχε κάποια αρνητικά σημεία, αλλά στο σύνολο του είναι θετικό, και υπογράμμισε ότι οι Ευρωπαίοι στην πλειοψηφία τους δείχνουν απροετοίμαστοι για την ενσωμάτωση των τεχνολογικών εξελίξεων.

Εκτός από τις ομιλίες σημαντικά ήταν και τα θέματα που αναδείχθηκαν στα πάνελ των συζητήσεων που διεξήχθηκαν κατά τη διάρκεια του συνεδρίου. Συγκεκριμένα στο πρώτο πάνελ, με συντονιστή τον αρχισυντάκτη του PWM των Financial Times, κύριο Yuri Bender και με θέμα «Αξιολόγηση των πολιτικών και οικονομικών εξελίξεων διεθνώς», ο  κύριος Jesper R. Pedersen, Διευθύνων Σύμβουλος της M.V. Cargo (Grain Terminal Port), στην Οδησσό της Ουκρανίας, ανέφερε ότι στην Οδησσό γίνονται μεγάλες επενδύσεις στον εκσυγχρονισμό των λιμανιών, με αποτέλεσμα οι παραγωγοί να μπορούν να φτάσουν σε ακόμα περισσότερους καταναλωτές, ενώ η λιμενική αγορά της χώρας είναι ανοικτή σε επενδύσεις. Από την πλευρά του ο Δρ Γιώργος Βαγγέλας, Διευθύνων Σύμβουλος της Ports & Shipping Advisory, σημείωσε πως ο μέσος μισθός που δίνει η Piraeus Container Terminal στο λιμάνι του Πειραιά είναι πολύ υψηλότερος από τον μέσο μισθό στη χώρα, και πρόσθεσε ότι δεν έχουν βάση οι φήμες περί απαγόρευσης σύστασης σωματείων καθώς στην PCT δραστηριοποιούνται δύο σωματεία εργαζομένων. Σημείωσε δε, πως δεν πιστεύει ότι το λιμάνι του Πειραιά είναι στο κέντρο των ευρωπαϊκών ανησυχιών για τις κινεζικές επενδύσεις στην Ευρώπη καθώς τα όργανα της Ε.Ε. έχουν πλέον να ελέγξουν πολλές άλλες περιπτώσεις ανά την Ευρώπη, ενώ η πώληση του ΟΛΠ έγινε και με τη σύμφωνη γνώμη της Τρόϊκας στην οποία εκπροσωπούνταν και η Ε.Ε.

Το συνέδριο συνεχίστηκε με δεύτερο panel που είχε θέμα «Συμμόρφωση & διατηρησιμότητα». Η Πρόεδρος της ενότητας και συντονίστρια του πάνελ κυρία Δανάη Μπεζαντάκου, CEO της Navigator Shipping Consultants και Γενική Γραμματέας του International Propeller Club, Port of Piraeus, αρχικά έδωσε τον λόγο στον κύριο Greg Atkinson, Director & Chief Technology Officer της Eco Marine Power Co. Ltd με έδρα στην Fukuoka της Ιαπωνίας και Διευθύνοντα Σύμβουλο της Ohori Capital Pty. Ltd, ο οποίος σημείωσε πως «αργά ή γρήγορα, θα πάμε στα «ηλεκτρικά πλοία» και πρόσθεσε ότι «στο ενδιάμεσο θα έχουμε κάποιες εναλλακτικές τεχνολογίες. Ο συνδυασμός τους μπορεί να δώσει αξιόπιστες και συμφέρουσες λύσεις». Στη συνέχεια ο κύριος Κώστας Κόντες, Διευθύνων Σύμβουλος της V.Ships Greece Ltd, σημείωσε ότι ο τρόπος διαχείρισης πλοίων δεν έχει αλλάξει σημαντικά μέχρι τώρα, αλλά πλέον έρχονται μεγάλες αλλαγές και προκλήσεις, όπως η ψηφιοποίηση και η αντιμετώπιση κυβερνοεπιθέσεων. Πρόσθεσε πως η ναυτιλία θα ρυθμίζεται στο εξής όλο και περισσότερο, καθώς μέχρι το 2050 θα τίθενται σε ισχύ όλο και περισσότεροι κανονισμοί, και υπογράμμισε ότι στην Ελλάδα έχουμε μεγάλη τεχνογνωσία, η τεχνολογία είναι διαθέσιμη, το θέμα είναι οι πλοιοκτήτες να αντιληφθούν έγκαιρα την ανάγκη υιοθέτησής της. Ακολούθως, ο Δρ Γιάννης Πατινιώτης, Οικονομικός Διευθυντής της Carras (Hellas) S.A., ανέφερε ότι παρά το γεγονός πως η ελληνική ναυτιλία είναι πρώτη στον κόσμο, δεν έχει την ανάλογη δύναμη να επηρεάσει τις εξελίξεις σε ότι αφορά στη διαμόρφωση των ναυτιλιακών κανονισμών. Ο κύριος Γιάννης Κοτζιάς, Projects & Finance, Xclusiv Shipbrokers και Πρόεδρος του Συνδέσμου Μεσιτών Ναυτιλιακών Συμβάσεων, σημείωσε από την πλευρά του ότι «μπορεί ένα πλοίο με σκράμπερ που θα παραγγείλουμε σήμερα και θα μας έρθει σε 2 χρόνια, να μην είναι συμφέρον με βάση το τι θα ισχύει τότε για τις τιμές των καυσίμων. Είναι μία δύσκολη «εξίσωση» στην οποία αναζητείται απάντηση». Στο θέμα της ασφάλισης των πλοίων στάθηκε ο κύριος Κώστας Καραβασίλης, ανώτερος εκτελεστικός διευθυντής πρόληψης απώλειας της Thomas Miller (Hellas) Ltd. Σημείωσε ότι η ασφάλιση των πλοίων μέχρι και πριν 2-3 χρόνια ήταν κάτι φθηνό, γεγονός που οδήγησε σε μη βιωσιμότητα τον συγκεκριμένο κλάδο. Ωστόσο, όπως είπε, εδώ και 3 χρόνια η συγκεκριμένη αγορά δείχνει σημάδια εξυγίανσης και ωρίμανσης, ενώ χαρακτήρισε σημαντικές τις προκλήσεις στην ασφαλιστική αγορά πλοίων λόγω της σταδιακής αλλαγής των κανονισμών.

Το συνέδριο συνεχίστηκε με την ενότητα «Στρατηγικές που αντέχουν στον χρόνο», την οποία άνοιξε ο κύριος Peter Sand, Επικεφαλής Ναυτιλιακός Αναλυτής της BIMCO, ο οποίος ανέφερε ότι για το 2020 εκτιμάται πως θα υπάρχει ζήτηση για τάνκερ αργού πετρελαίου, ωστόσο μακροπρόθεσμα τα τάνκερ δε δείχνουν να αποτελούν βιώσιμη επένδυση. Πρόσθεσε ακόμα ότι η προσφορά σήμερα είναι αρκετά μεγαλύτερη από τη ζήτηση, και σημείωσε ότι είναι αναγκαία η τοποθέτηση σκράμπερ στα πλοία για να μειωθούν τα λειτουργικά έξοδα που είναι πλέον μεγάλα. Ανέφερε ακόμα ότι ο εμπορικός πόλεμος έχει αλλάξει αρκετά τα δεδομένα προς το χειρότερο, καθώς περιορίζει την παγκοσμιοποίηση που είναι το «οξυγόνο» της ναυτιλίας, και πρόσθεσε ότι οι κακές σχέσεις μεταξύ του Αμερικανού και του Κινέζου προέδρου «υψώνουν τείχη που δεν τα χρειαζόμαστε».

Πολύ ενδιαφέρουσες απόψεις ακούστηκαν στο panel με θέμα «Μπορεί η ναυτιλιακή χρηματοδότηση να ξαναγίνει ελκυστική για τις τράπεζες;». Πρόεδρος και συντονίστρια του πάνελ ήταν η κυρία Κατερίνα Σταθοπούλου, Εκτελεστική Διευθύντρια της Investments & Finance Ltd και Governor του International Propeller Club, Port of Piraeus. Στη συζήτηση συμμετείχαν η κυρία Αλεξάνδρα Μιχαλοπούλου, Partner της Watson, Farley & Williams, η κυρία Κορίννα Ταπακτσόγλου, Chief Financial Officer της Pioneer Marine, ο κύριος Christopher Conway, διευθύνων σύμβουλος και Global Head of Shipping & Offshore Export & Agency Finance της Citi, ο κύριος Χρήστος Τσάκωνας, Global Head of Shipping της DNB Bank, ο κύριος Marc Hari, Εκτελεστικός Διευθυντής, Shipping Finance & ECA της Macquarie Bank, ο κύριος Ανδρέας Χρυσοστόμου, Διευθύνων Σύμβουλος της Marine Fields και ο κύριος Σταύρος Γυφτάκης, Chief Financial Officer της Seanergy Maritime Holdings Corp. Οι συμμετέχοντες συμφώνησαν ότι ναι μεν υπάρχει διαθεσιμότητα τραπεζικών κεφαλαίων για χρηματοδότηση της ναυτιλίας, αλλά αυξάνει διαρκώς ο όγκος των προϋποθέσεων που θέτει το κανονιστικό πλαίσιο και οι πολιτικές κινδύνου (risk policy) των τραπεζών. O κύριος Christopher Conway της Citi, αναφερόμενος γενικότερα στο κανονιστικό πλαίσιο που ισχύει και που είναι επικείμενο να έρθει όπως τα κριτήρια ESG environmental sustainability governance είπε ότι «οι τράπεζες δεν μπορούν να γίνουν οι αστυνομικοί των ρυθμιστικών αρχών».

Οι συμμετέχοντες ομιλητές σημείωσαν πως βλέπουν τις αλλαγές που έρχονται στη ναυτιλία, οι οποίες ανεβάζουν το κόστος που όμως σήμερα επιβαρύνει μονομερώς τους πλοιοκτήτες ενώ θα έπρεπε να επιμερίζεται μεταξύ των εμπλεκομένων μερών. Πρόσθεσαν ότι οι πλοιοκτήτες που επενδύουν, επενδύουν κατά βάση σε όσο γίνεται πιο «πράσινα» assets, ή κινούνται προς αυτή την κατεύθυνση μετατρέποντας τα πλοία που ήδη έχουν σε περιβαλλοντικά φιλικά. Μάλιστα αρκετές είναι οι εταιρείες που επιλέγουν να μετατρέψουν τα ήδη υπάρχοντα πλοία τους βάση των νέων κανονισμών αντί να παραγγείλουν νέο tonnage, με συνέπεια να καταγράφεται επιβράδυνση στην παραγγελία νέων πλοίων καθώς οι πλοιοκτήτες περιμένουν να δουν την επίδραση των νέων κανονισμών στην αγορά και δε θέλουν να βρεθούν με πλοία που θα είναι παρωχημένα. Αυτό όμως δεν είναι απαραίτητα αρνητικό, όπως σημειώθηκε. Εκτός από το είδος του πλοίου στο οποίο γίνεται μια επένδυση τονίστηκε και η σημασία του ανθρώπινου παράγοντα ως βασικής παραμέτρου για την απόδοση μιας επένδυσης στην ναυτιλία, καθώς, όπως αναφέρθηκε, οι περισσότεροι κίνδυνοι και ζημιές στη ναυτιλία έχουν αιτία τον ανθρώπινο παράγοντα.

Ο κύριος Φιλήμονας Αντωνόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος της Tallon Commodities Limited, στην ομιλία του με θέμα «Shipping companies & Hedging» αναφέρθηκε στους πολλούς εξωγενείς παράγοντες (εμπορικοί πόλεμοι, κορονοϊός, Brexit κ.α.), οι οποίοι δεν επιτρέπουν στους επενδυτές και τους πλοιοκτήτες να ελέγχουν απόλυτα την πορεία της επένδυσής τους, και πρόσθεσε ότι αυτό μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα ταμειακών ροών στους πλοιοκτήτες, το οποίο μπορεί στη συνέχεια να «μεταφερθεί» στους επενδυτές. Σημείωσε ακόμα ότι «δε μπορούμε να αλλάξουμε τη ναυτιλία, αλλά μπορούμε να βοηθήσουμε τους πλοιοκτήτες να πάρουν τις καλύτερες δυνατές αποφάσεις».

Κατά τη διάρκεια του πανελ «Χαρτογράφηση των ευκαιριών χρηματοδότησης» αναδείχθηκε το θέμα του δανεισμού – χρηματοδότησης από τις διεθνείς αλλά και τις ελληνικές τράπεζες. Συγκεκριμένα, έγινε μια καταγραφή της κατάστασης που επικρατεί σήμερα, και παράλληλα συζητήθηκε πώς θα διαμορφωθούν οι συνθήκες στο εξής.  Ο κύριος  Γιώργος Λάιος, Αναπληρωτής CEO της Intermodal, τόνισε πως παρά τις αβεβαιότητες, με δεδομένο τον επαναπροσανατολισμό των ναυτιλιακών τραπεζών και την καθιέρωση του leasing ως βασικού τρόπου χρηματοδότησης μαζί με τους άλλους εναλλακτικούς τρόπους, το τοπίο της αγοράς, όσον αφορά στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση έχει πλέον ξεκαθαρίζει, ενώ ο κύριος  Ali Susanto, Διευθύνων Σύμβουλος και Επικεφαλής του γραφείου της Σιγκαπούρης της Braemar Naves, συμπλήρωσε πως οι ασιατικές εταιρείες leasing είναι θετικά προσκείμενες προς την ναυτιλία και έτοιμες να αυξήσουν τις επενδύσεις τους, καθώς εκτιμούν πως η συγκεκριμένη αγορά σημειώνει σταθερά ανοδική πορεία.  Ο κύριος Χάρης Κοσμάτος, Corporate Development Officer της Tsakos Energy Navigation (TEN) Limited, υπογράμμισε με τη σειρά του ότι πλέον η πρόσβαση σε φθηνό  δανεισμό από τις τραπεζες γίνεται ολοένα πιο δύσκολη και πιο επιλεκτική. Ο κύριος Γιώργος Καμπάνης, Διευθύνων Σύμβουλος της YieldStreet Marine Finance, αναφέρθηκε στις λύσεις Fintech, λέγοντας πως όσοι  δεν έχουν ή δεν είχαν παλαιότερα πρόσβαση σε τραπεζική χρηματοδότηση, έχουν πλέον την ευκαιρία να χρηματοδοτηθούν μέσω αυτών. Ο κύριος Δημήτρης Αναγνωστόπουλος, μέλος Δ.Σ. της Aegean Baltic Bank,  ανέδειξε το κρίσιμο θέμα της περαιτέρω μείωσης κεφαλαίων για την ναυτιλία από τις διεθνείς τράπεζες. Ωστόσο σημείωσε ότι υπάρχει μια θετική αντιμετώπιση από τις ελληνικές τράπεζες, οι οποίες σκοπεύουν να αυξήσουν τα κεφάλαια που διαθέτουν στις ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες. Ο κύριος Christoph Beneke, Ship Finance Executive της Meerbaum Capital Solutions Inc., αναφέρθηκε στις εταιρείες ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων (private equity - PE), οι οποίες  αν και αυξάνουν τα κεφάλαια τους για τον κλάδο ναυτιλίας, ωστόσο τα διαθέτουν σε κόστος ιδιαίτερα υψηλό, γεγονός που αποτελεί έναν σημαντικό περιοριστικό παράγοντα. Ο κύριος Κωνσταντίνος Κανελλόπουλος, Associate, Braemar Naves Corporate Finance, ο οποίος ήταν και συντονιστής του πάνελ, αποτυπώνοντας την κατάσταση που επικρατεί σήμερα αναφορικά με τις δυνατότητες χρηματοδότησης, υπογράμμισε ότι μπορεί να αυξάνονται οι πηγές και οι ευκαιρίες για ανεύρεση κεφαλαίων, ωστόσο δεν λύνεται ουσιαστικά το πρόβλημα και το θέμα της χρηματοδότησης παραμένει δίκοπο μαχαίρι, καθώς ναι μεν διατίθενται τα κεφάλαια αλλά με σημαντικά υψηλότερο κόστος.

Η ανάδειξη του ανθρώπινου κεφαλαίου και η ενίσχυση του ανθρώπινου παράγοντα αποτέλεσε αντικείμενο της ομλίας της κυρίας Ελισάβετ Κάλμπαρη, Νευροψυχολόγου, Εxecutive Τrainer και ιδρυτή της Self-Balance, η οποία έκανε αναφορά σε προγράμματα εικονικής πραγματικότητας (virtual reality) που χρησιμοποιούνται από τη NASA και τους αθλητές, τα οποία βοηθούν τους ανθρώπους να βρίσκουν τα αδύνατα σημεία τους και να τα βελτιώνουν. Σημείωσε ότι τα προγράμματα αυτά μπορούν να αξιοποιηθούν για να βελτιώσουν τους καπετάνιους και να τους βοηθήσουν να εκμεταλλευτούν καλύτερα τις δυνατότητες του πλοίου και του πληρώματός τους. Προέτρεψε τους πλοιοκτήτες να αντιμετωπίσουν σοβαρά την επένδυση σε αυτές τις τεχνολογίες καθώς, όπως είπε, τα οφέλη είναι πολλαπλάσια της επένδυσης.

Στο θέμα της κυβερνοασφάλειας στάθηκε η κυρία  Ειρήνη Λιαδή, ICT Senior Sales Specialist του ομίλου OTE, η οποία ανέφερε ότι ο κλάδος της ναυτιλίας θα πρέπει να το αντιμετωπίσει άμεσα και με ιδιαίτερη βαρύτητα. Σημείωσε ακόμα ότι οι απαιτήσεις των πελατών αυξάνονται, και μόνον η ψηφιοποίηση της ναυτιλίας θα μπορέσει να βοηθήσει στην ικανοποίησή τους, ενώ υπογράμμισε ότι «Είναι ανάγκη να μεταμορφώσουμε τους χώρους εργασίας και να αλλάξουμε τον τρόπο εργασίας, ώστε να επεκτείνουμε την αξία μιας επένδυσης, με τη χρήση εργαλείων που ενσωματώνονται σε ευέλικτες πλατφόρμες». Τόνισε ακόμα ότι είναι αναγκαία η απρόσκοπτη διάδραση και η ανεμπόδιστη επικοινωνία, καθώς και η βελτιστοποίηση της ασφάλειας στο cloud και τις κινητές επικοινωνίες.

Στη συνέχεια ο Δρ Κωνσταντίνος Παπαπαναγιώτου, Senior Manager, Cyber Security Solutions ΟΤΕ Group, υπογράμμισε ότι η κυβερνοασφάλεια είναι πολύ σημαντική όχι μόνο για τη ναυτιλία, αλλά και για τις ζωές μας, και αναφέρθηκε στο ειδικό κέντρο ασφάλειας που διαθέτει ο ΟΤΕ, το οποίο μπορεί να παρακολουθεί τις υποδομές IT των πελατών του ομίλου ΟΤΕ και λειτουργεί όλο το 24ωρο. Όπως είπε, είναι το πρώτο operation center στην Ελλάδα που μπορεί να παρακολουθεί ταυτόχρονα και ΙΤ συστήματα και βιομηχανικά συστήματα, ενώ είναι σε θέση να προστατεύει καθημερινά τον εταιρικό χρήστη σε πραγματικό χρόνο από εκατοντάδες χιλιάδες επιθέσεις, στη στεριά και στη θάλασσα.

Το λόγο στη συνέχεια έλαβε ο κύριος Κωνσταντίνος Γεωργίου, Management Consulting Manager της Accenture, ο οποίος σημείωσε ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός προϋποθέτει ψηφιοποίηση διεργασιών εσωτερικά και εξωτερικά, ενώ πρόσθεσε ότι απαιτείται εσωτερική οργάνωση, με ενδεχόμενη αλλαγή του εσωτερικού μοντέλου λειτουργίας. Στάθηκε ακόμα στη σημασία της αξιοποίησης του ταλέντου, της ρομποτικής, των τεχνολογιών IoT, αλλά και στην κατανόηση της στρατηγικής με τον σαφή ορισμό των στόχων.

Ακουλούθως ο κύριος Morten Lind-Olsen, CEΟ της Dualog, μίλησε για τη μεγάλη διαφορά στις ταχύτητες του internet στη στεριά και στη θάλασσα, και για το λόγο αυτό είπε πως τα διασυνδεδεμένα πλοία είναι ακόμα σε αρχικό στάδιο. Σημείωσε πως αναπτύσσονται τεχνολογίες που προσφέρουν μεγαλύτερες ταχύτητες στη θάλασσα, ενώ τόνισε και αυτός τη σημασία της επένδυσης σε τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών «διότι οι κυβερνοεπιθέσεις δεν πρόκειται να «εξαφανιστούν»».

Κατά τη διάρκεια του πάνελ «Ψηφιακός μετασχηματισμός: το σύγχρονο συγκριτικό πλεονέκτημα», το θέμα που αναδείχθηκε ήταν ο ψηφιακός μετασχηματισμός, ο οποίος όπως αναφέρθηκε χαρακτηριστικά τείνει να γίνει πλέον «ψηφιακό τσουνάμι» και το στοίχημα για τις ναυτιλιακές εταιρείες είναι να αποδειχτούν έτοιμες την κατάλληλη στιγμή να ενσωματώσουν τις αναγκαίες αλλαγές, ώστε να μη χάσουν το ψηφιακό στοίχημα και πάψουν να είναι ανταγωνιστικές, αλλά και ασφαλείς. Ακόμα, τονίστηκε ότι οι κυβερνοεπιθέσεις δε γίνονται πλέον από «ερασιτέχνες», αλλά είναι «επιχειρησιακά» οργανωμένες και έχουν πολύ συγκεκριμένη στόχευση, ενώ ο κίνδυνος για τις ναυτιλιακές και τα καράβια είναι πολύ μεγάλος, και «εκθετικός». Δεν αφορά δηλαδή μόνο στην οικονομική απώλεια, αλλά και στην προσβολή της εταιρικής φήμης, που μπορεί να αποδειχτεί ακόμα μεγαλύτερη απώλεια. Αναφέρθηκε τέλος ότι στον τομέα της ασφάλειας το πιο αδύνατο σημείο είναι ο ανθρώπινος παράγοντας, όπως επίσης και ότι συμβαίνουν πολύ περισσότερες ψηφιακές παραβιάσεις από αυτές που αναφέρονται. Πρόεδρος και συντονίστρια του πάνελ ήταν η κυρία Ειρήνη Λιαδή, ICT Senior Sales Specialist του Ομίλου ΟΤΕ και στη συζήτηση συμμετείχαν η κυρία Κατερίνα Ραπτάκη, ICT Manager της Navios Group of Companies, ο κύριος Ewan Robinson, Διευθυντής της Yango Satellite Communications Ltd, ο κύριος Δημήτρης Κοντίνος, Διευθύνων Σύμβουλος της CloudFin, o κύριος Κωνσταντίνος Γεωργίου από την Αccenture και ο κύριος Morten Lind Olsen από την Dualog.

Στο καταληκτικό πάνελ του συνεδρίου «Στο τραπέζι των εφοπλιστών: θα είναι το μέλλον ευοίωνο;» ο πρόεδρος και συντονιστής της συζήτησης κύριος Άγγελος Ρούπας Πανταλέων, ιδρυτής της Second Wind & Partners, ενθάρρυνε τα μέλη του πάνελ να εκφραστούν ελεύθερα. Πρόσθεσε ότι αν υπάρχει μία φράση που θεωρεί ότι ταιριάζει ως τίτλος για ένα πάνελ εφοπλιστών είναι η φράση «εγκλωβισμένοι στη μέση», γιατί όντως οι πλοιοκτήτες αυτή τη στιγμή βρίσκονται μεταξύ κανονιστικών ρυθμίσεων, μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας, κεντρικών Τραπεζών, ESG, κ.ά. H κυρία Μαρίλη Φραγκίστα, Διευθύνουσα Σύμβουλος της Franco Compania Naviera, ανέφερε, ότι η πλειοψηφία των πλοιοκτητών έχει συμπεριφερθεί πολύ υπεύθυνα σε ό,τι αφορά στην προσαρμογή στα δεδομένα της πράσινης ναυτιλίας. Τόνισε ακόμα ότι μεταξύ του 2008 και του 2018 υπήρξε τουλάχιστον 50% μείωση των εκπομπών άνθρακα από τα πλοία. Ανέφερε ακόμα την πρωτοβουλία της διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας να χρηματοδοτήσει ένα ταμείο για την έρευνα και τον σχεδιασμό πλοίου με μηδενικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Ο κύριος Γιώργος Γουρδομιχάλης, Διευθύνων Σύμβουλος της Phoenix Shipping & Trading SA, σημείωσε από την πλευρά του ότι ο εφοπλιστικός κόσμος έχει κάνει τόσες «πράσινες» αλλαγές (σε νέα πλοία και ανακατασκευές παλαιών) «που εμείς οι ίδιοι έχουμε δημιουργήσει ζημιά στον εαυτό μας, δεχόμενοι χωρίς καμία αντίρρηση την επιβολή όλων των περιβαλλοντικών κανονισμών».

Ο κύριος Γιάννης Δράγνης, Διευθύνων Σύμβουλος της Goldenport Group, προέβλεψε ότι τα επόμενα χρόνια θα είναι ολοένα πιο ακριβά τα καύσιμα για τα πλοία. Πρόσθεσε ότι υπάρχει η επιλογή των πλοίων που κινούνται με LNG «αλλά αυτή η τεχνολογία είναι μάλλον κάτι μεταβατικό, που θα διαρκέσει μέχρι το 2030 το πολύ», ενώ ανέφερε ότι «όλοι θέλουμε ένα «πράσινο μέλλον», το θέμα όμως είναι ποιος  θα πληρώσει τον λογαριασμό. Δεν γίνεται να πληρώσουν το κόστος μόνο οι πλοιοκτήτες, θα πρέπει να γίνει σωστός επιμερισμός». Ο κύριος Γιώργος Αλεξανδράτος, Γενικός Διευθυντής της Apollonia Lines SA. αναφέρθηκε στα τρία μεγάλα πλεονεκτήματα της ναυτιλίας τα οποία η ναυτιλιακή κοινότητα πρέπει να αξιοποιήσει προς όφελός της και συγκεκριμένα στο γεγονός ότι εννέα στα δέκα αγαθά παγκοσμίως μεταφέρονται μέσω πλοίων, στο ότι τα πλοία μπορούν να πάνε οπουδήποτε, στο ότι το 73% της επιφάνειας της γης καλύπτεται από θάλασσα και στο ότι για όλους τους παραπάνω λόγους η ναυτιλία θα έπρεπε να επηρεάζει πιο αποτελεσματικά τις διεθνείς αποφασεις που την αφορούν. Ο κύριος Δημήτρης Θεοδωράκης της Swissmarine Inc., είπε πως είναι πολύ σημαντική η αλλαγή που θα γίνει στις μηχανές των πλοίων, «αλλά για να αναπτυχθεί ένας κινητήρας χρειάζονται 10 – 15 χρόνια, κάτι που δυσκολεύει πολύ την απόφαση των εφοπλιστών για νέα πλοία». Τέλος, ο κύριος Νικόλας Παπαλιός ανέφερε ότι το στοιχείο που ενώνει όλους τους πλοιοκτήτες είναι η αγάπη τους για την ναυτιλία και το ότι υπάρχουν αγαθά που πρέπει να μεταφερθούν και ναυλωτές που θέλουν να τα μεταφέρουν. Συνέχισε λέγοντας ότι όλοι οραματιζόμαστε ένα «πράσινο» μέλλον για τα παιδιά μας, ωστόσο το κόστος της μετάβασης από τη μία κατάσταση στην άλλη δεν μπορεί να απορροφηθεί μόνο από τους πλοιοκτήτες και παράλληλα οι υπόλοιποι να κερδίζουν από αυτή την μετάβαση.

Σχετικά με τις κοινοπραξίες (joint ventures) συμφώνησαν όλοι ότι τα funds σε όλες τις μορφές τους που γενικότερα μπορούν να αναφερθούν ως θεσμικοί επενδυτές, δεν έρχονται ως χρηματοδότες αλλά ως μετοχικά κεφάλαια. Οι κοινοπραξίες αυτές για να έχουν νόημα για την ναυτιλία θα πρέπει να γίνονται με τουλάχιστον μεσοπρόθεσμο χρονικό ορίζοντα. Οι σύγχρονοι εφοπλιστές, άλλος περισσότερο και άλλος λιγότερο έχουν εμπειρία από τέτοιες επενδύσεις εξαιτίας της έλλειψης τραπεζικών κεφαλαίων για την χρηματοδότηση της ναυτιλίας. Τα μέλη του πάνελ ανέφεραν ότι υπάρχουν τεράστια κεφάλαια στα χέρια αυτών των θεσμικών επενδυτών που περιμένουν να αξιοποιηθούν επενδυτικά.

Ο κύριος Γιώργος Τσαβλίρης, Principal της Tsavliris Salvage Group, κλείνοντας τις εργασίες του συνεδρίου, υπογράμμισε στην ομιλία του πως εκτός από τη τεχνητή νοημοσύνη (και) στη ναυτιλία, «ίσως θα έπρεπε να μιλάμε περισσότερο και για τη συναισθηματική νοημοσύνη». Σημείωσε ακόμα ότι «συζητάμε για τους ρύπους του διοξειδίου του άνθρακα από τα πλοία, αλλά δε λέμε τίποτα για την κτηνοτροφία που ευθύνεται για την εκπομπή 32,6 δισ. τόνων διοξειδίου του άνθρακα κάθε χρόνο».

Τελευταία τροποποίηση στις 14:12 - 04 Φεβ 2020
Premium Penna Reporter Mamamia CityWoman