Όσον αφορά στις δαπάνες, από την εκτέλεση του προϋπολογισμού του 2009 προκύπτουν μεγάλες υπερβάσεις δαπανών, 2½ εκατοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ το 2009, περισσότερο από το ήμισυ των οποίων οφείλεται σε υψηλότερες των προϋπολογισθεισών αμοιβές εργαζομένων και σε αυξημένες δαπάνες κεφαλαίου.
Ως αποτέλεσμα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει στο Συμβούλιο να συμπεράνει ότι η Ελλάδα δεν ανέλαβε αποτελεσματική δράση σύμφωνα με το άρθρο 104 παράγραφος 8 της Συνθήκης και περνά τη χώρα στην επόμενη φάση της διαδικασίας περί υπερβολικού ελλείμματος, η οποία θα την οδηγήσει σε στενή κοινοτική επιτήρηση και υπό την απειλή επιβολής κυρώσεων.
Ακόμη, η Επιτροπή, ανταποκρινόμενη στις συστάσεις του Συμβουλίου του περασμένου Απριλίου, αξιολόγησε επίσης κατά πόσον αναλήφθηκε «αποτελεσματική δράση» από την Ισπανία, τη Γαλλία, την Ιρλανδία και το Ηνωμένο Βασίλειο.
Για τις τέσσερις χώρες, είναι δυνατόν να εξαχθεί το συμπέρασμα ότι ανέλαβαν δράση, αλλά η επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης συγκρινόμενη με τις προβλέψεις της Επιτροπής του Ιανουαρίου δικαιολογεί την αναθεώρηση των υφιστάμενων συστάσεων και κατά συνέπεια την παράταση των προθεσμιών κατά ένα έτος όπως προβλέπεται στο Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης, δηλ. 2013 για την Γαλλία και την Ισπανία, 2014 για την Ιρλανδία και το οικονομικό έτος 2014/15 για το Ηνωμένο Βασίλειο.
Επιπλέον, η Επιτροπή πρότεινε σήμερα στο Συμβούλιο το 2013 ως προθεσμία για τη διόρθωση των δημοσιονομικών ελλειμμάτων στην Αυστρία, την Τσεχική Δημοκρατία, τη Γερμανία, την Σλοβακία, την Σλοβενία, τις Κάτω Χώρες και την Πορτογαλία.
Για το Βέλγιο και την Ιταλία, που θα έχουν επίσης έλλειμμα άνω του 3% το 2009, λόγω του συγκριτικά περιορισμένου ύψους των ελλειμμάτων και των υψηλών δεικτών χρέους απαιτήθηκε να καθοριστεί πλησιέστερη προθεσμία, το 2012.
«Όλοι συμφωνήσαμε επί της ανάγκης κατάρτισης σαφών και αξιόπιστων στρατηγικών εξόδου από την κρίση για τον περιορισμό των δημόσιων ελλειμμάτων και του χρέους, που έχουν αυξηθεί δραματικά λόγω της κρίσης. Το Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης παρέχει την βάση για τέτοιες στρατηγικές εξόδου από την κρίση αφενός μέσω της διαδικασίας υπερβολικού ελλείμματος και αφετέρου με τα προγράμματα σταθερότητας και σύγκλισης που θα κοινοποιηθούν τον προσεχή Ιανουάριο. Η εφαρμογή του Συμφώνου και η κατάρτιση των εν λόγω στρατηγικών δεν είναι μόνο συμβατή με την συνέχιση των μέτρων τόνωσης για την ενίσχυση της οικονομικής ανάκαμψης. Απαιτείται επίσης για να αποφευχθεί αύξηση στα μακροπρόθεσμα επιτόκια κάτι που με τη σειρά του θα προκαλούσε αύξηση των δαπανών εξυπηρέτησης του χρέους και των δαπανών χρηματοδότησης των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων, αναστέλλοντας την ίδια την οικονομική ανάκαμψη,» δήλωσε ο επίτροπος οικονομικών και νομισματικών υποθέσεων Joaquin Almunia. «Πιστεύω ότι οι προθεσμίες που προτείνονται σήμερα είναι σκόπιμες και ρεαλιστικές».
Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης: Θεμέλιο για τις δημοσιονομικές στρατηγικές εξόδου από την κρίση
Σε διαδοχικά Ευρωπαϊκά Συμβούλια και συνόδους του G20 επιβεβαιώθηκε, στο υψηλότερο επίπεδο, η ανάγκη αποκατάστασης της βιωσιμότητας των δημόσιων οικονομικών μόλις εξασφαλιστεί η ανάκαμψη από την μεγαλύτερη οικονομική συρρίκνωση από την εποχή του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου.
Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο έχει επίσης επιβεβαιώσει το Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης ως τη βάση για τις δημοσιονομικές στρατηγικές εξόδου από την κρίση που πρέπει να καταρτίσουν και να συντονίσουν τα κράτη μέλη. Η αναθεώρηση του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης του 2005 παρέχει την αναγκαία ευελιξία κατά την παρούσα κρίση και επιτρέπει διαφοροποιημένες προσεγγίσεις ανάλογα με τα σχετικά δημοσιονομικά περιθώρια ελιγμών των κρατών μελών.
Από τις φθινοπωρινές οικονομικές προβλέψεις προκύπτει ότι η μέση δημοσιονομική κατάσταση στην ΕΕ από -0,8% του ΑΕΠ το 2007, την καλύτερη κατάσταση της τριακονταετίας, αυξήθηκε σε -2,3% το 2008, έτος κατά το οποίο η χρηματοπιστωτική κρίση μετατράπηκε σε οικονομική κρίση μεγάλων διαστάσεων. Τα ποσοστό αυτό
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr