Ακολουθήστε το reporter.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr
Κατά την παρουσίαση της Ενδιάμεσης Εκθεσης της Νομισματικής Πολιτικής της ΤτΕ στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής , ο κ. Γ. Προβόπουλος σημείωσε επίσης ότι η οικονομική ανάκαμψη παραμένει ακόμη αργή και εύθραυστη παγκοσμίως και για τον λόγον αυτόν απαιτείται η διατήρηση των μέτρων στήριξης της οικονομίας. Εδωσε δε ιδιαίτερη βαρύτητα στη συνέχιση της αύξησης της ανεργίας, σημειώνοντας ότι η δυσμενής αυτή εξέλιξη ελλοχεύει μεγάλους κινδύνους για τη διάρκεια και τη δυναμικότητα της ανάκαμψης.Συμπλήρωσε, ωστόσο, ότι είναι αναγκαία να σχεδιαστούν τα μέτρα για την έξοδο από τη φάση αυτή, τα οποία και θα πρέπει να υλοποιηθούν μόλις η οικονομική ανάκαμψη είναι στέρεη.
Παρουσιάζοντας την Ενδιάμεση Εκθεση ο κ. Γ. Προβόπουλος επανέλαβε τη θέση της ΤτΕ ότι η τιθάσευση των διπλών ελλειμμάτων και η επιτάχυνση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων αποτελούν τον βασικό άξονα του μεσοπρόθεσμου προγράμματος που απαιτείται για την εξυγίανση της ελληνικής οικονομίας.
Ειδικά όσον αφορά το δημοσιονομικό έλλειμμα και το χρέος, που έχουν φθάσει σε πολύ υψηλά επίπεδα σήμερα, η δημοσιονομική προσαρμογή, σύμφωνα με την ΤτΕ, θα πρέπει να έχει στόχο από το 2010 τη μείωση του "διαρθρωτικού" δημοσιονομικού ελλείμματος (δηλαδή του ελλείμματος όπως εκτιμάται αφού αφαιρεθούν οι επιδράσεις του οικονομικού κύκλου αλλά και προσωρινών μέτρων ή παραγόντων) κατά 1,5-2% του ΑΕΠ ετησίως.
Μάλιστα, για να υπάρξει αξιόπιστη, αισθητή και γρήγορη βελτίωση και να αντιστραφεί το αρνητικό κλίμα, θα απαιτηθεί εντονότερη προσπάθεια κατά τη διετία 2010-2011. Θα απαιτηθεί δηλαδή σωρευτική μείωση του διαρθρωτικού ελλείμματος κατά 5 εκατοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ.
Επιπλέον, χρειάζεται να επιτευχθούν μεγάλα πρωτογενή πλεονάσματα για να μειωθεί ουσιαστικά το δημόσιο χρέος σε λογικό βάθος χρόνου.
Όπως κατά προσέγγιση υπολογίζεται, εάν επιτευχθεί εξάλειψη της σπατάλης και της φοροδιαφυγής σταδιακά εντός 10 ετών, το δημοσιονομικό όφελος θα μπορούσε να είναι της τάξεως των 3 έως 5 δισεκ. ευρώ ή 1,2% έως 2,2% του ΑΕΠ ετησίως.
Ο κ. Γ. Προβόπουλος επανέλαβε επίσης τη σύσταση ότι θα ήταν σκόπιμο στην Ελλάδα η διαρθρωτική δημοσιονομική προσαρμογή να προέλθει περίπου κατά τα δύο τρίτα από την πλευρά των δαπανών και κατά το ένα τρίτο από την πλευρά των εσόδων, δηλαδή από την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης.
Ταυτόχρονα, επιβάλλεται και η αναδιάρθρωση των δημόσιων δαπανών υπέρ των κατηγοριών εκείνων που προάγουν την οικονομική ανάπτυξη, όπως είναι οι δαπάνες για την παιδεία, την έρευνα και ανάπτυξη και τις υποδομές.
Ιδιαίτερη βαρύτητα έδωσε στο γεγονός ότι η τερατώδης γραφειοκρατία (που επιδεινώνεται από την πολυνομία) υποθάλπει τη φοροδιαφυγή, την εισφοροδιαφυγή, τη διαφθορά και την αδιαφάνεια, ενώ συντελεί στη σπατάλη των περιορισμένων δημόσιων πόρων, θέτοντας εμπόδια στην επιχειρηματικότητα και υποβαθμίζοντας τις παρεχόμενες κοινωνικές υπηρεσίες. Επεσήμανε δε τη σημασία της λογοδοσίας, η οποία, όπως είπε, σε πολλούς τομείς κρατικής δραστηριότητας, είναι άγνωστη λέξη.