Συγκεκριμένα:
Α) Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι (ΚΑΠ)
(1) Στον Προϋπολογισμό του έτους 2009, ενεγράφησαν ως Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων, 498,8 εκατ. ευρώ.
Από το παραπάνω ποσό η εκτίμηση -με βάση το σχέδιο Προϋπολογισμού 2010- είναι ότι τελικά θα εκταμιευθούν μόνο 436,2 εκατ. ευρώ.
Κατ αυτόν τον τρόπο επέρχεται μείωση των ΚΑΠ του έτους 2009 κατά 62,6 εκατ. ευρώ (498,8 εκ. ευρώ 436,2 εκ. ευρώ), δηλαδή κατά ποσοστό 15,55%.
(2) Για το έτος 2010 αντί οποιασδήποτε αύξησης του ποσού των ΚΑΠ που είχε εγγραφεί στον Προϋπολογισμό του 2009 (δηλαδή πέραν των 498,8 εκατ. ευρώ), προκύπτει ότι θα αποδοθεί το ποσό των 422,7 εκατ. ευρώ.
Κατ αυτόν τον τρόπο επέρχεται μείωση των ΚΑΠ του έτους 2010 κατά 76,1 εκατ. ευρώ (498,8 εκ. ευρώ - 422,7 εκ. ευρώ), δηλαδή κατά ποσοστό 15,25%.
Για τα ανωτέρω προτείνουμε τα εξής:
- Για το έτος 2009, να υπάρξει αναπλήρωση των εσόδων των ΚΑΠ των Ν.Α., κατά το ποσό των 62,6 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγρ. 3 του άρθρου 2 του Ν. 3345/2005 (ΦΕΚ Α 138/16.06.2005), στις οποίες ορίζεται, ρητά, ότι: «Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και Οικονομίας και Οικονομικών, καθορίζεται ο τρόπος αναπλήρωσης των εσόδων της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους στην περίπτωση μείωσης των ετήσιων εσόδων από τον Φ.Π.Α. ή από τα τέλη κυκλοφορίας αυτοκινήτων, σε σχέση με το προηγούμενο έτος είτε με αύξηση του ποσοστού απόδοσης τους είτε από άλλες πηγές εσόδων του Κρατικού Προϋπολογισμού».
- Για το έτος 2010 οι Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων, να ανέλθουν τουλάχιστον στα επίπεδα του 2009, δηλαδή τουλάχιστον στα 498,8 εκατ. ευρώ.
(Β) Επιχορηγήσεις σε Ν.Α. Συντήρηση οδικού δικτύου
Στον σχέδιο Προϋπολογισμού του έτους 2010, ουδέν ποσό προβλέπεται να χορηγηθεί στις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις για τη συντήρηση του πρόσθετου οδικού δικτύου που περιήλθε στην αρμοδιότητά τους.
Όπως σας έχουμε ήδη θέσει, μεταξύ άλλων, με το με αριθμ. πρωτ. 1338/17.11.2009 έγγραφό μας, η μεταβίβαση της αρμοδιότητας συντήρησης του οδικού δικτύου στις Νομαρχ ιακές Αυτοδιοικήσεις, με τη διάταξη του άρθρου 7 του Ν. 3481/2006, σε συνδυασμό με τις, κατ εξουσιοδότηση αυτής, εκδοθείσες, υπ αριθμ. Δ17α/06/52/Ν443/20.3.2007 απόφαση Υπουργού Πε.Χω.Δ.Ε. καθώς και αποφάσεις των Γενικών Γραμματέων Περιφερειών, χωρίς αυτή η μεταβίβαση να συνοδεύεται από την συνταγματικά επιβαλλόμενη μεταφορά των αντιστοίχων πόρων (κατ΄ άρθρο 102 παρ. 5 του Συντάγματος) συνιστά σοβαρό θεσμικό πρόβλημα. Η ΕΝΑΕ προχώρησε σε καταγραφή των αναγκών για τη συντήρηση του επιπρόσθετου δικτύου εκτιμώντας ότι αυτές υπερβαίνουν τα 120 εκ. ευρώ ετησίως. Η απελθούσα πολιτική ηγεσία του ΥπΟιΟ αν και αποδέχθηκε την εκτίμησή μας περί του ποσού των ετησίων αναγκών (120 εκ. ευρώ), μας υποσχέθηκε την καταβολή 65 εκ. ευρώ για τις υποχρεώσεις μας του έτους 2008 και τέλος μας απέδωσε, μόλις το ποσό των 20 εκ. ευρώ. (η απόδοση των 20 εκατ. ευρώ αναγράφεται στο σχέδιο του Προϋπολογισμού του 2010 ως εκτιμ. πραγμ. του 2009).
Στο σχέδιο Προϋπολογισμού του 2 010, όπως προαναφέραμε, το ποσό για τη συντήρηση του οδικού δικτύου είναι μηδενικό, στοιχείο που οδηγεί τις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις σε δυσμενέστατη οικονομική κατάσταση και σε ουσιαστική αδυναμία επιτέλεσης του σκοπού τους.
Φρονούμε ότι η εξασφάλιση της σωματικής ακεραιότητας των μετακινουμένων στα οδικά δίκτυα πολιτών απαιτεί γενναίες αποφάσεις ακόμη και μέσα στη δίνη των οικονομικών προβλημάτων που αντιμετωπίζει η χώρα μας. Ο οδική ασφάλεια απαιτεί θυσίες σε άλλους τομείς δημοσίων δαπανών.
Και στα πλαίσια αυτά προτείνουμε τη μεταφορά των αναγκαίων πόρων που απαιτούνται για τη συντήρηση του οδικού δικτύου, από άλλες κατηγορίες δαπανών επουσιώδους ή ήσσονος σημασίας.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr