• ΓΔ: 00
  • FTSE/ΧΑ LARGE CAP0
  • FTSE ΧΑ MID CAP0
  • Τζίρος0
  • €/$ 0 €/£ 0
    BTC 0 ETH 0 XRP 0
0
0
  • Nasdaq00%
  • S&P 50000%
  • CAC 4000%
  • DAX00%
  • FTSE 10000%
  • Nikkei 22500%

Αεροδρόμια, μαρίνες, LNG και αγροτικά προϊόντα φέρνουν κοντά το Κατάρ με την Ελλάδα – Κλειδί η επέκταση της σύμβασης του «Eλ. Βενιζέλος» για τη μετατροπή του σε σταθμό της Qatar Airways

01:13 - 31 Ιαν 2013 | Οικονομία
Η συνεργασία στον τουριστικό τομέα, η προώθηση αγροτικών προϊόντων, αλλά και η συνέχιση της στενής συνεργασίας του Κατάρ με ελληνικούς κατασκευαστικούς και ναυτιλιακούς ομίλους ήταν τα βασικά σημεία, που κρίνουν εποικοδομητική την επίσκεψη του Πρωθυπουργού στο Εμιράτο.

Μπορεί η ελληνική πλευρά, για να αποφύγει λάθη του παρελθόντος να κρατά χαμηλά τους τόνους, ωστόσο είναι γεγονός ότι το κλίμα άλλαξε.
Έτσι, σημαντική για τις σχέσεις των δύο χωρών χαρακτήρισε την επίσκεψη ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς μιλώντας στην πρώτη συνεδρίαση του επιχειρηματικού συμβουλίου Ελλάδας - Κατάρ.

«Με ένα νέο τρόπο σκέψης και δράσης» ανέφερε ο πρωθυπουργός «μπορούμε να δώσουμε μία νέα δυναμική στις επενδύσεις και στις επιχειρηματικές ευκαιρίες».

Eίπε δε, ότι «οι Έλληνες επιχειρηματίες που βρίσκονται σήμερα στο Κατάρ είναι οι καλύτεροι. Οι δύο χώρες έχουν πολλά κοινά πεδία για ένα νέο ξεκίνημα στις σχέσεις τους. Και οι δύο αγαπούν τη ζωή, το εμπόριο και τη θάλασσα».

Μέσα από τις επαφές της ελληνικής αποστολής διαφαίνεται ότι υπάρχει αποκατάσταση της εμπιστοσύνης και της αξιοπιστίας μεταξύ των δύο κρατών, που μπορεί να δημιουργήσει τη βάση για μία επιτάχυνση των επιδιώξεων για επιχειρηματικές συμφωνίες.

 

Αγκάθι η εμμονή του Κατάρ σε διακρατικές συμφωνίες

Ωστόσο, η ηγεσία του Κατάρ πιστή σε μια ανατολίτικη παράδοση «επιχειρείν» εξακολουθεί να επιμένει σε διακρατικές συμφωνίες, που δε συνάδουν με τους κανόνες της Ε.Ε., αλλά και ... τα ισχυρά ευρωπαϊκά συμφέροντα που εκπροσωπούνται στη χώρα και διεκδικούν παρουσία σε κομβικούς τομείς της οικονομίας. Φαίνεται, πάντως, να κατανοεί, τις δυσκολίες, γιαυτό και η πρόταση για δημιουργία του επενδυτικού κεφαλαίου, όπως με την Ιταλία.
Βέβαια, η δημιουργία του FUND με κεφάλαια από τις δύο χώρες, που θα επενδύσει σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις, χρειάζεται την έγκριση της ΕΕ, ενώ ίσως να δημιουργήσει και τριβές, λόγω του ότι ενδεχομένως να αναζητήσει κεφάλαια της από το ΕΣΠΑ.

 

Τα αεροδρόμια χτίζουν γέφυρες

Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, πάντως, βρίσκεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος στο Κατάρ, σύμφωνα με πληροφορίες του Reporter.gr. Μάλιστα, δεν αποκλείεται από τον κλάδο των αερομεταφορών να προκύψουν «καλές ειδήσεις» το προσεχές διάστημα, στις διμερείς σχέσεις, καθώς η Qatar Airways βλέπει με «καλό μάτι» τη δημιουργία hub (σταθμού) στο «Ελ. Βενιζέλος» για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πτήσεών της. Σημειώνεται ότι από τον Απρίλιο θα ξεκινήσει απευθείας αεροπορική σύνδεση Νέας Υόρκης - Αθήνας.
Αυτό, σύμφωνα με πληροφορίες του «R», αποτελεί το πρώτο βήμα για ενίσχυση της παρουσίας που έχει η αεροπορική εταιρία του Εμιράτου στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, όπου αντιμετωπίζει σφοδρό ανταγωνισμό από την Turkish Airlines. Μάλιστα, οι πληροφορίες του «R» αναφέρουν ότι ιδανικά το αεροδρόμιο τη Αθήνας θα μπορούσε να αποτελέσει μια σημαντική βάση για την Qatar Airways, για να αντισταθμίσει τη δυναμική που έχει το αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης, αλλά και ο επίσημος αερομεταφορέας της γείοτονος που κατατάσσεται τέταρτος σε δυναμικότητα μεταφοράς στον κόσμο.
Όλα βέβαια εξαρτώνται από την πορεία επέκτασης της σύμβασης και ιδιωτικοποίησης του «Ελ. Βενιζέλος», αλλά και την συνακόλουθη μείωση των τελών στάθμευσης και διέλευσης. Πάντως πληροφορίες αναφέρουν ότι σύντομα, λόγω και της πλήρους ιδιωτικοποίησης, αλλά και της πίεσης που έχει ασκηθεί στην Hochtief και την τρόικα, από τους τουριστικούς παράγοντες και τα αρμόδια υπουργεία τουρισμού και ανάπτυξης θα υπάρξει μερική αποκλιμάκωση των τελών. Αυτό θα ανοίξει το δρόμο για την προσέλκυση της αεροπορικής εταιρίας του εμιράτου, που ήδη από κοινού με το υπουργείο τουρισμού και την αρμόδια υπουργό Όλγα Κεφαλογιάννη επιδιώκει τον καλύτερο δυνατός συντονισμό των πτήσεων που εκτελεί η Qatar Airways με στόχο την προσέλκυση επισκεπτών στην Ελλάδα από Κίνα, Αυστραλία και ΗΠΑ.
Σημειώνεται, επίσης, ότι το Εμιράτο έχει εκδηλώσει συγκεκριμένο ενδιαφέρον για ορισμένα από τα 37 περιφερειακά αεροδρόμια της Ελλάδος και τις 48 μαρίνες που είναι προς αποκρατικοποίηση από την ελληνική κυβέρνηση.

 

Συνεδριακό Αθηνών και τράπεζες συζητήθηκαν

Μεγάλο ερώτημα αποτελεί το αν το επενδυτικό κεφάλαιο του Κατάρ θα υλοποιήσει κυοφορούμενα σχέδια επενδύσεων στον Αστέρα Βουλιαγμένης και το υπό σχεδίαση Συνεδριακό Κέντρο Αθηνών. Πιο συγκεκριμένα και τα δύο σημεία αποτελούν κεντρικά στο επενδυτικό spectrum των Καταριανών, ωστόσο το αν θα τα δουν σοβαρά οι πλούσιοι σε ρευστότητα Άραβες του εμιράτου εξαρτάται από τον τρόπο με τον οποίο θα βγουν στην διεθνή αγορά και τα δύο. Κι εδώ το θέμα των διαγωνισμών δημιουργεί αγκάθια, με τα λιγότερα να είναι στο Δέλτα Φαλήρου και το Διεθνές Συνεδριακό Κέντρο.
Παράλληλα, «γοητεύει» την αγορά η συζήτηση για ενδεχόμενη συμμετοχή του επενδυτικού fund του Κατάρ στην διαδικασία ανακεφαλαιοποίησης της ALPHA BANK, όπου συμμετέχει με ένα μικρό ποσοστό. Συζητήσεις έγιναν, ωστόσο οι αποφάσεις είναι δύσκολες καθώς συνδέονται με τη συνολκή παρουσία του εμιράτου στο ελληνικό οικονομικό «Ελ Ντοράντο», αλλά και των νέων τραπεζικών ισορροπιών που δημιουργούνται.

 

Αγροτικά προϊόντα, real estate και κατασκευές

Η προώθηση αγροτικών προϊόντων, συσκευασμένων και φρέσκων αποτελεί σημείο αιχμής των διμερών οικονομικών σχέσεων. Στο πλαίσιο αυτό θα διοργανωθεί στο προσεχές μέλλον γαστρονομικό φεστιβάλ στο Κατάρ υπό την αιγίδα του Υπουργείου Τουρισμού και του Υπ. Αγροτικής Ανάπτυξης για να υπάρξει προβολή της ήδη σημαντικής παρουσίας των ελληνικών προϊόντων στη χώρα. Π.χ., εταιρίες όπως η Venus, (κομπόστες ροδάκινου κι άλλων φρούτων) έχουν ενεργή παρουσία εκεί, ενώ πρόσφατα αλυσίδες λιανικής του Κόλπου έδειξαν ενδιαφέρον για τα κρητικά προϊόντα και το ελαιόλαδο.
Παράλληλα, σημαντικές ήταν και οι επαφές στον κατασκευαστικό κλάδο, όπου υπήρξαν συζητήσεις για ανάληψη κι άλλων μεγάλων έργων στην περιοχή από ελληνικές εταιρίες.. Είναι ενδεικτικό ότι μετά τις συναντήσεις του με την ηγεσία του Εμιράτου ο κ. Σαμαράς επισκέφθηκε το τεχνητό νησί Ρearl Island και ενημερώθηκε για το εντυπωσιακό πρότζεκτ, το οποίο έχει σχεδόν ολοκληρωθεί, με τη σημαντική συμβολή και ελληνικών εταιριών. Την παρουσία των ελλήνων κατασκευαστών εκεί σφραγίζει και η ανάδειξη σε πρόεδρο του κοινού επιχειρηματικού συμβουλίου του κ. Καλλιτζάντζη (Ελλάκτωρ).
Τέλος, επαφές είχαν οι γνώριμοι της ηγεσίας του Κατάρ εφοπλιστικοί Όμιλοι Αγγελικουση και Προκοπίου, οι οποίοι ήδη τρέχουν συμβόλαια μεταφοράς φυσικού αερίου, από τη μεγαλύτερη παραγωγό – εξαγωγό χώρα LNG


Οι αντιδράσεις

«Πυροτέχνημα» χαρακτηρίζει ο ΣΥΡΙΖΑ την αναγγελθείσα οικονομική συμφωνία της ελληνικής κυβέρνησης με το Κατάρ, τονίζοντας ότι ο Πρωθυπουργός, απέτυχε επί της ουσίας όπως και οι προκάτοχοί του ως προς την πραγματοποίηση των μεγαλεπήβολων σχεδίων, τα οποία είχαν εξαγγελθεί.

Σε σχετική δήλωσή του ο αρμόδιος του τομέα Ανάπτυξης, κ. Γ. Σταθάκης ανέφερε:

«Ο κ. Σαμαράς είναι ο τέταρτος κατά σειρά έλληνας πρωθυπουργός που στήριξε τις προσδοκίες του για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας σε μεγαλεπήβολα επενδυτικά σχέδια από το Κατάρ. Όπως και οι προκάτοχοι του, στο πεδίο αυτό απέτυχε.

Η συμφωνία που εξαγγέλλεται σήμερα, κατά τα πρότυπα της αντίστοιχης συμφωνίας με την ιταλική κυβέρνηση του προηγούμενου Νοεμβρίου, παραδόξως αφορά το πιο δημιουργικό κομμάτι του ελληνικού ιδιωτικού τομέα, αυτό της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας που βάλλεται περισσότερο από τις πολιτικές λιτότητας. Δυστυχώς το περιορισμένο μέγεθος της παρέμβασης, ένα χρηματοδοτικό εργαλείο ύψους 2 δισ., και η πλήρης απροσδιοριστία ως προς το χρονοδιάγραμμα και τις κατευθύνσεις των προσδοκώμενων ωφελειών δεν δικαιολογεί το επικοινωνιακό "πυροτέχνημα" της κυβέρνησης γύρω από το όλο εγχείρημα».

 

Γ. Αλεξάκης

Τελευταία τροποποίηση στις 11:29 - 31 Ιαν 2013
Premium Penna Reporter Mamamia CityWoman