Στην Εισηγητική Εκθεση αναφέρεται ότι η προτεινόμενη νομοθετική πρωτοβουλία αναλήφθηκε διότι οι ισχύουσες ρυθμίσεις περί κυρώσεων του Αγορανομικού Κώδικα χρονολογούνται από το 1946...
Η αγορανομική νομοθεσία για τα πρόστιμα τροποποιείται προς δύο κατευθύνσεις: (α) την απλοποίηση των αγορανομικών διατάξεων του Αγορανομικού Κώδικα και (β) την αποποινικοποίηση των παραβάσεων που σήμερα δε νοείται να έχουν ποινικό χαρακτήρα.
Σημαντικό σημείο της νομοθετικής πρότασης είναι ότι η αρμοδιότητα για την απόφαση της επιβολής των διοικητικών προστίμων μεταβιβάζεται πλέον συνολικά στις νομαρχίες, με σκοπό την αποκέντρωση της διαδικασίας επιβολής προστίμων και γενικότερα κυρώσεων για αγορανομικές παραβάσεις
Επίσης, πέραν των διοικητικών προστίμων, επιβάλλεται σε συγκεκριμένες περιπτώσεις η προσωρινή ή οριστική ανάκληση της άδειας λειτουργίας καθώς και η μερική ή εξολοκλήρου αφαίρεση της άδειας λειτουργίας της επιχείρησης.
Παράλληλα με την αποποινικοποίηση κάποιων μικρότερης σημασίας παραβάσεων, θα επιτευχθεί και η αποσυμφόρηση των ποινικών δικαστηρίων από την πληθώρα των αγορανομικών αδικημάτων που επιβαρύνουν υπέρμετρα τη λειτουργία τους σε καθημερινή βάση. Πλέον οι παραβάσεις αυτές θα τιμωρούνται μόνον διοικητικά
Επίσης, καταργούνται τα όρια τύπου «από - έως» του ποσού διοικητικού προστίμου, γεγονός που δίνει τη δυνατότητα για αυθαίρετη και κακή ερμηνεία ακόμα και την επιβολή διαφορετικού προστίμου για την ίδια παράβαση.
Σημειώνεταί ότι στο συγκεκριμένο σχέδιο νόμου υπάρχει ο ορισμός του υπερβολικού κέρδους που είναι ο εξής: «Για τον προσδιορισμό του υπερβολικού κέρδους, λαμβάνονται υπόψη το τίμημα της αγοράς, οι ειδικές δαπάνες του εμπορίου, βιομηχανίας ή βιοτεχνίας, η απόδοση των ιδίων και των συνολικά απασχολουμένων κεφαλαίων, οι αναλογίες των γενικών δαπανών και των αποσβέσεων των επαγγελματικών εγκαταστάσεων στους τόκους του κεφαλαίου, το ποσοστό επιχειρηματικού και χρηματοοικονομικού κινδύνου, η αμοιβή της προσωπικής εργασίας του επιχειρηματία, σε συνδυασμό με τις περιστάσεις και την γενική κατάσταση της αγοράς και κάθε άλλο σχετικό με το ασκούμενο εμπόριο, βιομηχανία ή βιοτεχνία στοιχείο, λαμβανομένης πάντοτε υπόψη και της τιμής αντικατάστασης».
Oποιος, για είδη της κατηγορίας των ελεγχομένων για υπερβολικό κέρδος, επιτυγχάνει τέτοιο κέρδος, τιμωρείται μόνο με διοικητικό πρόστιμο, 2% επί του κύκλου εργασιών του τελευταίου 12μήνου, που πραγματοποιεί η επιχείρηση από το συγκεκριμένο προϊόν και στο συγκεκριμένο σημείο πώλησης όπου διαπιστώθηκε η παράβαση. Το πρόστιμο αυτό δεν μπορεί να είναι μικρότερο από 5.000 ευρώ ανά προϊόν. Σε περίπτωση κατά την οποία από τα στοιχεία που κατά το νόμο υποχρεούται ο παραβάτης να τηρεί,δεν είναι αντικειμενικά δυνατόν να υπολογισθεί ο ανωτέρω κύκλος εργασιών, θα επιβάλλεται το πρόστιμο των 5.000 ευρώ ανά προϊόν.
Επίσης ορίζεται ότι «νοθευμένα θεωρούνται τα τρόφιμα στα οποία έχουν προστεθεί ύλες ενδεχομένως ευτελέστερης αξίας για λόγους κερδοσκοπίας ή παραπλάνησης του καταναλωτή».
Oποιος παραποιεί ή νοθεύει είδη βιοτικής ανάγκης, πλην τροφίμων, που προορίζονται για εμπορία τιμωρείται και με διοικητικό πρόστιμο 15.000 ευρώ, πέραν των διοικητικών κυρώσεων που προβλέπονται από άλλες διατάξεις. Oποιος κατέχει προς εμπορία ή πωλεί τρόφιμα μη ασφαλή-ακατάλληλα για ανθρώπινη κατανάλωση τιμωρείται και με διοικητικό πρόστιμο σύμφωνα με τη νομοθεσία περί τροφίμων.
Παράλληλα, προβλέπεται ότι αν βιομηχανία αρνηθεί να προσκομίσει ή παραποιήσει στοιχεία παραπέμπεται στον Εισαγγελέα και δημοσιοποιειται η άρνηση ενώ υποχρεούνται και οι επιχειρήσεις που είναι μέλη διεθνών ομίλων να δίνουν τιμές χονδρικής ή/και λιανικής που ισχύουν σε άλλες χώρες εφ' όσον τους ζητηθεί από τις υπηρεσίες της ΓΓΕ. Όποιος εμποδίζει ή αρνείται τον έλεγχό του τιμωρείται με 5.000 ευρώ.
Κάθε βιομήχανος, βιοτέχνης, πρατηριούχος και γενικά έμπορος, ο οποίος δεν κατέχει και δεν εκδίδει τιμολόγιο και δεν αναγράφει στα τιμολόγια τα στοιχεία του ή δεν παραδίδει το τιμολόγιο ή δεν το επιδεικνύει στι
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr