Σε δηλώσεις του που έγιναν χθες σε εκπροσώπους βουλγαρικών μέσων ενημέρωσης, ο αναπληρωτής διευθυντής της Gazprom, Σεργκέι Κορόβιν, ανέφερε ότι ο ρωσικός κολοσσός εξετάζει να αλλάξει τη χάραξη της αρχικής διαδρομής.
Ο αξιωματούχος της Gazprom - που μαζί με την ιταλική Eni είναι οι βασικοί μέτοχοι υλοποίησης του έργου- ανέφερε ότι το μέχρι σήμερα σχέδιο προέβλεπε πως ο αγωγός θα συνδέει το ρωσικό λιμάνι της Μπερεγκόβαγια με τις ρωσικές ακτές της Μαύρης Θάλασσας, από όπου και το φυσικό αέριο θα μεταφερόταν υποβρυχίως στο βουλγαρικό λιμάνι της Βάρνα.
Συμπλήρωσε ωστόσο ότι η διαδρομή του South Stream δεν αποκλείεται τελικώς να αλλάξει και να συμπέσει με εκείνη του αγωγού Blue Stream, που μεταφέρει φυσικό αέριο από τη Ρωσία στην Τουρκία δια μέσω της Μαύρης Θάλασσας, και εν συνεχεία συνεχίζει τη διαδρομή του μέσω των Βαλκανίων.
Βάζει στο «παιχνίδι» πάλι την Τουρκία
Αν και απέφυγε να διευκρινίσει περισσότερα, ωστόσο, με τις δηλώσεις του ο ρώσος αξιωματούχος, ξαναβάζει ουσιαστικά στο "παιχνίδι" των αγωγών, την Τουρκία. Η τελευταία μέχρι τώρα ήταν και ο μεγάλος χαμένος από τις εξελίξεις του τελευταίου χρόνου στον ενεργειακό «χάρτη» της περιοχής. Το σχέδιο κατασκευής του αγωγού South Stream που ανακοίνωσαν από κοινού τον Ιούνιο του 2007 η Gazprom και η Eni, παρέκαμπτε την Τουρκία, καθώς η Μόσχα εμφανιζόταν αντίθετη στο ενδεχόμενο η ’γκυρα να ενισχύσει περαιτέρω το ήδη σημαντικό ρόλο της στη ροή ρωσικού φυσικού αερίου, μέσω του Νότου, προς τις αγορές της Δύσης.
Οι δηλώσεις Κορόβιν ωστόσο δημιουργούν ερωτηματικά για τις προθέσεις της Gazprom, ενώ από την πλευρά τους κύκλοι του υπ. Ανάπτυξης δήλωναν άγνοια για τις εξελίξεις. Κύκλοι μάλιστα της αγοράς διερώτονταν μήπως άραγε το όλο σχέδιο κατασκευής του αγωγού South Stream, δεν ήταν τελικά παρά ένα "τρικ" των Ρώσων, προκειμένου να πιέσουν την ’γκυρα ώστε να συμφωνήσει μαζί τους σχετικά με τους όρους λειτουργίας του Blue Stream.
South Stream, όπως λέμε Blue Stream ;
Ας μην ξεχνάμε ότι από την έναρξη της λειτουργίας του, ο Blue Stream, αν και η χωρητικότητά του ανέρχεται σε 16 δισ. κυβικά μέτρα, αυτός ποτέ δεν «γέμισε» με πάνω από 6 δισ. κ. μ. Και αυτό διότι εδώ και αρκετό καιρό η ’γκυρα διεκδικεί να εμπορεύεται η ίδια στις αγορές της Δύσης τα υπόλοιπα 10 δισ. κ.μ. αέριου. Διεκδικεί δηλαδή να αναλάβει και ρόλο εμπορικού προμηθευτή (με το ανάλογο φυσικά κέρδος), αντί μόνο για της χώρας - τράνζιτ του ρωσικού αερίου, όπως προέβλεπε η αρχική συμφωνία των δύο πλευρών. Το τουρκικό αίτημα έβρισκε - μέχρι πρότινος τουλάχιστον- κάθετα αντίθετους τους Ρώσους, με αποτέλεσμα ο αγωγός να υπολειτουργεί.
Αν ωστόσο τα δύο μέρη ήρθαν σε κάποιου είδους συμφωνία, η επιπλέον χωρητικότητα του Blue Stream επαρκεί για να τροφοδοτηθούν οι αγορές της Δύσης. Σε αυτή την περίπτωση - λένε πάντα τα ίδια σενάρια- η κατασκευή ενός νέου αγωγού (δηλαδή του South Stream) θα ήταν περιττή...
Ο Ενεργειακός
energiakos@reporter.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr