• ΓΔ: 00
  • FTSE/ΧΑ LARGE CAP0
  • FTSE ΧΑ MID CAP0
  • Τζίρος0
  • €/$ 0 €/£ 0
    BTC 0 ETH 0 XRP 0
0
0
  • Nasdaq00%
  • S&P 50000%
  • CAC 4000%
  • DAX00%
  • FTSE 10000%
  • Nikkei 22500%

ΣΕΒ για ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ: Πολυτέλεια ή αναγκαιότητα

12:03 - 15 Οκτ 2019 | Εργασιακά
Το πληροφοριακό σύστημα ΕΡΓΑΝΗ έχει απασχολήσει και συνεχίζει να απασχολεί επιχειρήσεις και εργαζόμενους με διάφορες αφορμές. Η πλέον πρόσφατη είναι η πρόσκληση του Υπ. Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων κ. Γ. Βρούτση, για δημόσια διαβούλευση με σκοπό την αναβάθμιση σε ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ. Είναι κοινά παραδεκτό ότι η εισαγωγή του πληροφοριακού αυτού συστήματος το 2012, αποτέλεσε σταθμό στην διαδικασία του ψηφιακού μετασχηματισμού και τη μείωση των διοικητικών βαρών για τις επιχειρήσεις. Παράλληλα λειτούργησε ως σημαντικό υποστηρικτικό εργαλείο για τη βελτίωση της διοίκησης και διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού των επιχειρήσεων. Η αρχική του μορφή περιλάμβανε σε πολύ μεγάλο βαθμό την «ψηφιοποίηση της υφιστάμενης εκείνη την εποχή γραφειοκρατίας». Ενδεχομένως αναγκαία αλλά σίγουρα όχι ικανή συνθήκη για τον πλήρη ψηφιακό μετασχηματισμό της διεπαφής επιχειρήσεων – υπουργείου. Ο αρχικός στόχος για μείωση των γραφειοκρατικών και διοικητικών βαρών, διαφάνεια, και πληρέστερη παρακολούθηση της αγοράς εργασίας πέτυχε σε μεγάλο βαθμό.

Ορισμένα όμως ζητήματα, όπως ενδεικτικά η θέση εκτός λειτουργίας για συντήρηση ορισμένες ώρες τις Τετάρτες, η γραφειοκρατική διαχείριση ακύρωσης πρόσληψης σε περίπτωση μη εμφάνισης του εργαζόμενου, η αδυναμία εκ των υστέρων δήλωσης/ανάκλησης υπερεργασίας/υπερωρίας, συνεχίζουν να ταλανίζουν τις επιχειρήσεις.

Ειδικότερα η περσινή διάταξη για υποχρέωση εκ των προτέρων δήλωσης υπερεργασίας/υπερωρίας χωρίς μάλιστα δυνατότητα ανάκλησης,  έστω και εντός ορισμένων ευλόγων χρονικών περιθωρίων, είναι εξόφθαλμα δυσλειτουργική. Φαίνεται δε να πήγαζε από μια πεποίθηση ότι οι επιχειρήσεις, εν γένει, επιδιώκουν την παραβατικότητα και ως εκ τούτου ο μοναδικός τρόπος αντιμετώπισης είναι η γραφειοκρατική συμμόρφωση. Αυτή όμως είναι η απαιτούμενη αλλαγή φιλοσοφίας.  Δηλαδή να αντιληφθεί το Υπουργείο ότι έχουν αλλάξει οι εποχές και ο τρόπος που εκτελείται η μισθωτή εργασία, και να προσαρμόσει τα πληροφοριακά του συστήματα στο νέο περιβάλλον. Δεν είναι δυνατόν στη σημερινή ψηφιακή εποχή της 4ης βιομηχανικής επανάστασης να αντιμετωπίζουμε την εργασία με όρους βιομηχανικού εργάτη των αρχών του προηγούμενου αιώνα.  Οι επιχειρήσεις στην πλειονότητα τους αγωνίζονται καθημερινά σε ένα εξαιρετικά δυσμενές περιβάλλον με σκοπό την ανάπτυξη και όχι την παραβατικότητα. Η πολιτεία οφείλει να τις διευκολύνει και να μην τις αντιμετωπίζει όλες ως εν δυνάμει εχθρούς. Αντίθετα επιβάλλεται να ανταμείβει όσες ενεργούν διαχρονικά με ορθό τρόπο και να στοχεύει με αποτελεσματικότερες μεθόδους στην παραβατική μειοψηφία.

Σήμερα, η εξαετής εμπειρία από τη χρήση του ΕΡΓΑΝΗ μας δίνει ορισμένα πολύτιμα συμπεράσματα:

  • Οι τεχνολογικές υποδομές είναι ξεπερασμένες και απαιτείται αναβάθμιση και περαιτέρω διασύνδεση με τα λοιπά πληροφοριακά συστήματα του δημοσίου.
  • Απαιτείται συνολική αναθεώρηση με απλοποίηση /παραμετροποίηση. 
  • Ο προσανατολισμός πρέπει να είναι στις λειτουργίες που απαιτούνται πραγματικά να εντάσσονται στο ΕΡΓΑΝΗ και όχι στα υφιστάμενα έντυπα. 
  • Η καταγραφή δεδομένων και ενημέρωση του ΕΡΓΑΝΗ πρέπει να διενεργείται με τρόπο που να μπορούν οι επιχειρήσεις να εφαρμόζουν και να μην είναι εκτός ΄πραγματικότητας’.
  • Οι επιχειρήσεις έχουν εξελίξει τα πληροφοριακά συστήματα διαχείρισης ανθρωπίνων πόρων (HRIS), ενώ αντίστοιχα το ΕΡΓΑΝΗ δεν έχει εξελίξει την δια λειτουργικότητά του με αυτά.
  • Υπάρχει ελάχιστη αξιοποίηση των δεδομένων του συστήματος από την επιστημονική κοινότητα και τους κοινωνικούς εταίρους.

Για τους λόγους αυτούς, η αναβάθμιση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων του ΕΡΓΑΝΗ, εντασσόμενη σε μια συνολική αναβάθμιση των πληροφοριακών συστημάτων του Υπ. Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, είναι απολύτως επιβεβλημένη και η διαβούλευση με την επιχειρηματική κοινότητα θα συμβάλλει αποφασιστικά στην εξάλειψη των αδυναμιών του συστήματος.

Του Γιάννη Σιδηρόπουλου, Policy Expert, Τομέας Απασχόλησης και Αγοράς Εργασίας,  ΣΕΒ

Premium Penna Reporter Mamamia CityWoman