• ΓΔ: 00
  • FTSE/ΧΑ LARGE CAP0
  • FTSE ΧΑ MID CAP0
  • Τζίρος0
  • €/$ 0 €/£ 0
    BTC 0 ETH 0 XRP 0
0
0
  • Nasdaq00%
  • S&P 50000%
  • CAC 4000%
  • DAX00%
  • FTSE 10000%
  • Nikkei 22500%

Clawback και Rebate στις τιμές των καυσίμων!

10:53 - 11 Ιαν 2017
Ίλιγγο από το… ύψος των τιμών παθαίνουν όλο και περισσότεροι Έλληνες οδηγοί, όταν έρχονται αντιμέτωποι με τις φωτεινές ενδείξεις που αναγράφουν το κόστος των καυσίμων στα πρατήρια. Και πού είναι το παράλογο, θα μπορούσε να αναρωτηθεί κανείς, όταν οι πολίτες μιας χώρας γονατισμένης από τη δημοσιονομική ύφεση, καλούνται να πληρώσουν τη βενζίνη του ΙΧ τους σε τιμές… Σκανδιναβίας και μάλιστα με υποπολλαπλάσιους μισθούς.

Είναι αλήθεια ότι η απόφαση της κυβέρνησης Τσίπρα να αυξήσει τους φόρους στα καύσιμα, εκτόξευσε τη χώρα μας στην 3η θέση πανευρωπαϊκά, όσον αφορά την ακρίβεια της τιμής της αμόλυβδης και στην 6η θέση στο ντίζελ κίνησης. Μάλιστα, όχι μόνο άφησε… έτη φωτός πίσω της τους ευρωπαϊκούς μέσους όρους στις τιμές των υγρών καυσίμων, αλλά ξεπέρασε και αρκετά, χώρες με πολύ υψηλότερο βιοτικό επίπεδο, όπως η Γερμανία, η Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο.  

Η κατάσταση αυτή λοιπόν, έχει οδηγήσει τον ανεφοδιασμό καυσίμων στο να γίνεται με το… σταγονόμετρο! Σύμφωνα με το παρατηρητήριο τιμών υγρών καυσίμων του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, ο μέσος όρος για την αμόλυβδη 95 οκτανίων, ανέρχεται στα €1,584, γεγονός που έχει αναγκάσει τους οδηγούς να εφοδιάζουν τα οχήματά τους με λίγα μόνο ευρώ, ίσα-ίσα για να μπορούν να κάνουν τις πολύ απαραίτητες μετακινήσεις τους! Την ίδια στιγμή, οι πρατηριούχοι που βλέπουν την πελατεία και τον τζίρο τους να μειώνονται δραματικά, κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου και αναφέρουν πως αρκετοί συνάδελφοί τους αδυνατούν να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους και οδηγούνται σε «λουκέτο».

Σύμφωνα με την κα Αναγνωστοπούλου, ιδιοκτήτρια πρατηρίου υγρών καυσίμων στη Λεωφόρο Μεσογείων, «η κατάσταση είναι τραγική και θυμίζει όσο ποτέ άλλοτε εποχές 2011, όταν και τότε οι τιμές των καυσίμων όχι απλά έκαιγαν αλλά… τσουρούφλιζαν!». «Αυτό που μας ανησυχεί όμως περισσότερο, είναι ότι οι τιμές θα αυξηθούν κι άλλο» σημειώνει με έντονη δυσφορία μιλώντας στο Reporter.gr, για να προσθέσει πως «αυτό είναι μόνο η αρχή!».

«Έχουν έρθει οδηγοί που ζητούν να τους βάλουμε ακόμη και 1 ευρώ! Ίσως σας ακούγεται απίστευτο, αλλά αυτή είναι η πραγματικότητα. Ανήμερα των Φώτων μάλιστα, είχε έρθει ένας οδηγός που ζήτησε να του φουλάρουμε το ρεζερβουάρ και μόλις το γεμίσαμε, μπήκε στο αυτοκίνητο, πάτησε γκάζι και εξαφανίστηκε χωρίς να πληρώσει! Ξήλωσε μέχρι και τη μάνικα!», αναφέρει χαρακτηριστικά.

«Οι περισσότεροι οδηγοί, βάζουν βενζίνη αξίας 10 ευρώ, ενώ αυτοί που φουλάρουν τα ρεζερβουάρ τους είναι μετρημένοι στα δάχτυλα. Είναι πάρα πολύ σύνηθες μάλιστα, οδηγοί να ζητούν 3 ή 5 ευρώ αμόλυβδη. Δεν μιλάμε για σκουτεράκια, αλλά για ολόκληρα Ι.Χ.!», σημειώνει ο Νίκος Α., εργαζόμενος σε βενζινάδικο γνωστή αλυσίδας, κατά μήκος της λεωφόρου Κατεχάκη. «Δεν ξέρουμε αν πρέπει να κλάψουμε ή να γελάσουμε, όταν μας συμβαίνει κάτι τέτοιο!», εξομολογείται.

Όσο άσχημη όμως κι αν είναι η κατάσταση που επικρατεί στην πρωτεύουσα, τα πράγματα είναι ακόμα χειρότερα στην επαρχία και κυρίως στα νησιά. Oι αυξήσεις έχουν πλήξει πολύ περισσότερο τη νησιωτική Ελλάδα, όπου εκτός του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης καταργήθηκε και ο μειωμένος ΦΠΑ του 17%. Για πολλά νησιά ειδικά, οι αυξήσεις ήταν τρομακτικές ακόμα και από τη μια μέρα στην άλλη, ενώ όπως αναφέρει ο Πρόεδρος των Βενζινοπωλών, Γιώργος Ασμάτογλου, «στην Αμοργό η τιμή της αμόλυβδης από τα €1,75 εκτινάχτηκε στα €1,92 μέσα σε μια νύχτα!».

Tο πλέον αξιοσημείωτο της υπόθεσης όμως, είναι η προκλητική αδιαφορία μιας κυβέρνησης που «σφυρίζει κλέφτικα» και εφευρίσκει μάλιστα και δικαιολογίες για να κρύψει τη «γύμνια» της! Για του λόγου το αληθές, μόλις προχθές ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης, με την τιμή της αμόλυβδης να… «φλερτάρει» με το δίευρω (!), χαρακτήρισε «ελεγχόμενες» τις αυξήσεις, σημειώνοντας πως αν τυχόν γίνει έκρηξη τιμών, η κυβέρνηση θα πάρει τα ανάλογα μέτρα. Σε μια προσπάθεια δε, να υπερασπιστεί την επιβολή της αύξησης των ΕΦΚ στα καύσιμα σημείωσε: «Οι δημοσιονομικοί περιορισμοί είναι δεδομένοι, έπρεπε να υπάρξει μία αύξηση εσόδων, εμείς αρνηθήκαμε να αυξήσουμε το ΦΠΑ στο ρεύμα. Το θεωρήσαμε πολύ πιο αντικοινωνικό από το 13% στο 24% κλπ. Υπήρχε αυτή η διάσταση και φέραμε μία ισορροπία με αυτό το μέτρο πολύ πιο δίκαιη απ’ ότι αν επιλέγαμε άλλα μέτρα τα οποία θα ήταν πολύ πιο ακραία κοινωνικά».

Αναμφίβολα, γινόμαστε μάρτυρες ενός ακόμα παραδόξου της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, η οποία μπροστά στη «δαμόκλειο σπάθη» ενός επικείμενου «ναυαγίου» στη β’ αξιολόγηση, κάνει ό,τι μπορεί για να περισώσει την κατάσταση. Το οικονομικό επιτελείο, ευελπιστεί πως η  αύξηση της φορολογίας στις τιμές των καυσίμων θα φέρει στα κρατικά ταμεία 670 εκατ. ευρώ περισσότερα μέσα στο 2017 συγκριτικά με το 2016. Όμως, ακόμα κι αν προσπεράσουμε τον άδικο χαρακτήρα ενός «οριζόντιου» μέτρου, όπως ο ΕΦΚ, η κυβέρνηση υποπίπτει σε ένα μεγάλο ατόπημα· ανάβει το πράσινο φως στις μεγάλες επιχειρήσεις πετρελαιοειδών που τροφοδοτούν την ελληνική αγορά με καύσιμα, ώστε να συνεχίσουν να πωλούν στις ίδιες υψηλές τιμές δίχως να χάσουν ούτε ευρώ από τα κέρδη τους.

Με προκλητικό μάλιστα θράσος, υιοθετεί την επιχειρηματολογία τους, ρίχνοντας -δια στόματος του υπουργού Οικονομίας, Δημήτρη Παπαδημητρίου- την ευθύνη για τις αυξήσεις, στην άνοδο των διεθνών τιμών του πετρελαίου. Όμως, οι διεθνείς τιμές του «μαύρου χρυσού», επηρεάζουν μόνο την τιμή του διυλιστηρίου, δηλαδή μόνο σε επίπεδο χονδρικού εμπορίου πετρελαιοειδών. Αν πράγματι η κυβέρνηση αποσκοπούσε στο να προστατεύσει τα κατώτερα λαϊκά στρώματα και τους καταναλωτές, θα έπρεπε στο σημείο αυτό να παρέμβει και να ζητήσει να απορροφηθούν αυτές οι αυξήσεις –είτε από τη φορολογία, είτε από τις διεθνείς ανατιμήσεις- σε αυτό το επίπεδο (σ.σ. στο χονδρικό εμπόριο) και να μην «αγγίξουν» τον τελικό καταναλωτή. Είναι μάλιστα γνωστό, ότι πολλοί από τους επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στα πετρελαιοειδή, είναι και εφοπλιστές, όπερ και σημάνει ότι έχουν ελαχιστοποιημένο κόστος μεταφοράς, τόσο πρώτης ύλης όσο και τελικού προϊόντος, ενώ για τη ναυτιλιακή τους δραστηριότητα φορολογούνται σχεδόν μηδενικά.

Εδώ λοιπόν, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, αν ήθελε να αποδείξει πως αυτό το… «Α» στο τέλος του ακρωνυμίου του κόμματος, δεν είναι μόνο για το θεαθήναι, είχε μια μοναδική ευκαιρία να σταματήσει να είναι υπερπροστατευτική με τους εφοπλιστές, επιβάλλοντας μηχανισμούς τύπου clawback και rebate (υποχρεωτικές εκπτώσεις και επιστροφή δαπάνης στο κράτος) στις επιχειρήσεις πετρελαιοειδών. Στο υποθετικό σενάριο που θα είχε προβεί σε μια τόσο ρηξικέλευθη ενέργεια μάλιστα, θα άνοιγε διάπλατα και ο δρόμος για την πάταξη του λαθρεμπορίου υγρών καυσίμων, ακολουθώντας τα χνάρια των σημαντικών βημάτων προόδου που έχουν σημειωθεί στο λαθρεμπόριο τσιγάρων (για να αποδώσουμε και τα του Καίσαρος τω Καίσαρι). Αντί αυτού όμως, επέλεξε το εύκολο· ΕΦΚ στα καύσιμα και έχει ο… λαός!

Περαστικά μας!

Τελευταία τροποποίηση στις 23:04 - 17 Ιαν 2017
Premium Penna Reporter Mamamia CityWoman