• ΓΔ: 00
  • FTSE/ΧΑ LARGE CAP0
  • FTSE ΧΑ MID CAP0
  • Τζίρος0
  • €/$ 0 €/£ 0
    BTC 0 ETH 0 XRP 0
0
0
  • Nasdaq00%
  • S&P 50000%
  • CAC 4000%
  • DAX00%
  • FTSE 10000%
  • Nikkei 22500%

Κρατική διάσωση και για την Fraport; Κύριο

16:38 - 28 Μαϊ 2020 | ΑΕΡΟΜΕΤΑΦΟΡΕΣ
Σιγή ιχθύος τηρεί η Κυβέρνηση για τη διάσωση με κρατικά κεφάλαια και για τη Fraport μία εταιρία που ελέγχεται από γερμανικά κεφάλαια.

Είναι να απορεί κανείς πώς είναι δυνατόν αυτός που ζητά την κρατική βοήθεια να βάζει και όρους στη διαχείριση των εκατομμυρίων που θα δοθούν. Γιατί άραγε η Κυβέρνηση της ΝΔ το δέχεται ακρίτως, χωρίς ανταλλάγματα και εγγυήσεις, ενώ την ίδια ώρα έχουμε τα παραδείγματα μεγάλων αεροπορικών εταιριών, όπως η Lufthansa, η Air France/KLM και η Alitalia, όπου θεωρείται αναγκαία η συμμετοχή του κρατικού παράγοντα στο Διοικητικό Συμβούλιο;

Είναι αξιοσημείωτο ότι η εταιρία που που έχει αναλάβει την αναβάθμιση και τη διαχείριση 14 αεροδρομίων εξασφάλισε με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου εξάμηνη αναστολή των υποχρεώσεών της προς το Δημόσιο, ενώ διεκδικεί και άλλες «διευκολύνσεις»

Με την τελευταία Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (1/5) η Fraport Greece, που διαχειρίζεται τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας, ανάμεσα στα οποία τα αεροδρόμια των δημοφιλέστερων τουριστικών προορισμών, εξασφάλισε εξάμηνη παράταση των οφειλών της προς το ΤΑΙΠΕΔ.

Το αίτημα αναστολής αυτής και σειράς άλλων υποχρεώσεων προς το Δημόσιο η Fraport το είχε διατυπώσει με έξι επιστολές προς τα συναρμόδια υπουργεία και το ΤΑΙΠΕΔ στα μέσα του Απριλίου και η κυβέρνηση ανταποκρίθηκε ταχύτατα, όπως φαίνεται, αλλά και επιλεκτικά. Διότι η ρύθμιση και η διατύπωση της ΠΝΠ αφορά μόνο τη Fraport, ως διαχειριστή αεροδρομίων, αλλά όχι και τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, ο οποίος είχε διατυπώσει ανάλογο αίτημα λόγω του ουσιαστικού εκμηδενισμού της αεροπορικής κίνησης.

Ποια είναι η διαφορά ανάμεσα στην κατάσταση του «Ελ. Βενιζέλος» και των 14 αεροδρομίων της Fraport, ώστε η κυβέρνηση να προκρίνει ως πιο επείγουσες τις ανάγκες της δεύτερης; Πιθανότατα η προτεραιότητα προκύπτει από το γεγονός ότι η Fraport είναι ιδιωτική (ως προς την Ελλάδα, διότι ως γερμανική είναι κρατική), ενώ ο ΔΑΑ ανήκει προς το παρόν (κατά 55%) στο ελληνικό δημόσιο, αν και επρόκειτο να ιδιωτικοποιηθεί περαιτέρω κατά 30% εντός του έτους, με προνομιακό διεκδικητή ανάμεσα στους 8 που κατέθεσαν προσφορές την επίσης γερμανική Avialliance GMBh, θυγατρική της Hochtief, που ήδη ελέγχει το 40% του μεγαλύτερου αεροδρομίου της χώρας.

Φυσικά, η τύχη του διαγωνισμού αυτού παραμένει άγνωστη με τα δεδομένα που έχει δημιουργήσει η πανδημία, τη στιγμή που όλοι οι μεγάλοι αερομεταφορείς και διαχειριστές αεροδρομίων της Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένης της Fraport, διεκδικούν κρατικές ενισχύσεις δεκάδων δισεκατομμυρίων για να επιβιώσουν.

H Fraport, λοιπόν, εξασφάλισε ήδη ένα «τράτο» τουλάχιστον μέχρι το τέλος του χρόνου για τη βασική ετήσια οφειλή προς το Δημόσιο των 22,5 εκατ. ευρώ (αμοιβή παραχώρησης), ενώ διεκδικεί ακόμη σειρά άλλων «αναστολών» και ενισχύσεων που είχε γνωστοποιήσει με τις επιστολές της διοίκησής της προς τους αρμόδιους υπουργούς, όπως: αναστολή της εισφοράς περίπου 13 εκατ. ευρώ προς το Δημόσιο για το επηρεαζόμενο έτος 2020 (περίπου 13 εκατομμύρια ευρώ), καθυστέρηση στην έναρξη πληρωμής της μεταβλητής αμοιβής προς το Δημόσιο κατά έναν χρόνο (ήτοι 2022 αντί 2021) λόγω της προβλεπόμενης απώλειας ενός παραγωγικού έτους, ευρωπαϊκή και κρατική στήριξη για την αποπληρωμή των δανείων προς διεθνή αναπτυξιακά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα (Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων), συμπερίληψη των αεροδρομίων σε ευρωπαϊκά προγράμματα επιδότησης, ματαίωση κάθε φορολογικής υποχρέωσης για φέτος και του χρόνου και -το κερασάκι!- «εύλογη αποζημίωση για την απώλεια εσόδων που θα δημιουργηθεί από τα χωρίς προηγούμενο μέτρα που έχουν ληφθεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο».

Για «γενναιοδωρία της Κυβέρνησης στα μεγάλα ιδιωτικά συμφέροντα» κάνει λόγο σε δήλωσή (12/5/20) της η βουλεύτρια Φλώρινας και Αναπληρώτρια Τομεάρχη Μεταφορών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ Πέτη Πέρκα, αναφερόμενη στις ενισχύσεις σε Fraport και Aegean την περίοδο της πανδημίας:

«Δεν έχει τέλος η γενναιοδωρία της Κυβέρνησης όταν έχει να κάνει με τα μεγάλα ιδιωτικά συμφέροντα. Όπως έχουμε ήδη αναφέρει σε προηγούμενες δηλώσεις και σε σχετικές ερωτήσεις προς τους αρμόδιους Υπουργούς, στις οποίες δεν έχουμε λάβει ποτέ απάντηση, η ΝΔ σπεύδει να ικανοποιήσει τα αιτήματα των ιδιωτικών εταιριών που διαχειρίζονται τα πιο επικερδή αεροδρόμια της χώρας, χωρίς δεύτερη σκέψη.

Κι ενώ πριν λίγες μέρες «δώρισε» στη Fraport ένα εξάμηνο για την καταβολή των οφειλομένων στο ελληνικό δημόσιο, χωρίς να ληφθεί καν υπόψη η Σύμβαση Παραχώρησης, πληροφορούμαστε από τον Τύπο ότι την ίδια ώρα δόθηκαν bonus στα υψηλά στελέχη της εταιρίας (σ.σ.: διαβάστε αναλυτικά), λόγω των υπερκερδών για το έτος 2019. Τη στιγμή δηλαδή που δήλωναν αδυναμία καταβολής των οφειλομένων στο ελληνικό κράτος και επικαλούνταν «Δυσμενές Συμβάν», ενώ ταυτόχρονα τα εργασιακά δικαιώματα των υπόλοιπων εργαζομένων της εταιρίας και οι αμοιβές τους πλήττονται διαρκώς.

Οφείλει λοιπόν η Fraport που από τη μία δηλώνει αδυναμία να καταβάλει τις ληξιπρόθεσμες οφειλές της στο δημόσιο κι όμως από την άλλη μοιράζει bonus, να εξηγήσει την αντιφατική στάση της, τόσο στον ελληνικό λαό, όσο βέβαια και στους εργαζομένους της που άλλοι πλήττονται και άλλοι αποκομίζουν κέρδος!

Σειρά τώρα έχει και η Aegean! Σύμφωνα με τα διαρρέοντα δημοσιεύματα στον Τύπο, η αεροπορική εταιρία θα λάβει ισχυρή κρατική βοήθεια (μετά βέβαια και την ΠΝΠ για μη επιστροφή χρημάτων των εισιτηρίων στους δικαιούχους, κατά παράβαση των ευρωπαϊκών κανονισμών), με αντάλλαγμα μετοχές της εταιρίας, χωρίς όμως δικαίωμα ψήφου στο Διοικητικό Συμβούλιο. Δηλαδή, το ελληνικό δημόσιο θα επωμιστεί το χρέος της αεροπορικής εταιρίας, δίχως όμως να μπορεί το ίδιο να βάζει όρια σε τυχόν bonus σε στελέχη, να ελέγχει εσωτερικά και να έχει λόγο στις αποφάσεις της.

Ερώτηση Π. Πέρκα σχετικά με το χαρακτηρισμό της πανδημίας για τις αερομεταφορές και τα αιτήματα των παραχωρησιούχων

Το πλήρες κείμενο της ερώτησης είναι το κάτωθι:

Θέμα: «Πανδημία Covid-19 και εταιρίες διαχείρισης αεροδρομίων – Γεγονός Ανωτέρας Βίας ή Δυσμενές Συμβάν;»

Οι αρνητικές επιπτώσεις του κορωνοϊού στην παγκόσμια και την εγχώρια οικονομία έχουν γίνει ήδη ορατές, με τις αερομεταφορές να αποτελούν έναν από τους κλάδους που έχουν δεχθεί ισχυρό πλήγμα.

Πολλά είναι τα δημοσιεύματα που παρουσιάζουν με ζοφερές περιγραφές τη μείωση των εσόδων των εταιριών διαχείρισης των αεροδρομίων της χώρας και συγκεκριμένα της Fraport και της «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών», ενώ πριν από λίγες μέρες διέρρευσαν και οι σχετικές επιστολές των δύο εταιριών προς τα αρμόδια Υπουργεία, με τις οποίες τονίζεται η ανάγκη να τεθούν σε ισχύ έκτακτα μέτρα και δη ενισχύσεις από το Ελληνικό Δημόσιο.

Παράλληλα, η υφιστάμενη κρίση στις αερομεταφορές φαίνεται ότι δεν επηρεάζει μόνο τα εν λειτουργία αεροδρόμια, αλλά και τα υπό κατασκευή, το Καστέλι συγκεκριμένα. Κι αυτό διότι περίπου το 65% του «ηρακλειόσημου», δηλαδή του τέλους ανά επιβάτη του αεροδρομίου Ηρακλείου για την περίοδο Απριλίου – Οκτωβρίου, χρηματοδοτεί την κατασκευή του νέου αεροδρομίου.

Σύμφωνα με πληροφορίες του Τύπου, σχετική επιστολή γνωστοποίησης γεγονότος ανωτέρας βίας έχει επίσης αποσταλεί από την εταιρία κατασκευής του νέου αεροδρομίου στο Ηράκλειο, στην οποία επισημαίνεται πιθανή καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του έργου.

Από τα παραπάνω, προκύπτει το εξής οξύμωρο: Με βάση τις επιστολές των αρμόδιων εταιριών, η πανδημία του κορωνοϊού αποτελεί «ανωτέρα βία» για το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας (ΔΑΑ) και για το Καστέλι, «δυσμενές συμβάν» για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, ενώ ταυτόχρονα είναι αχαρακτήριστη για τα 23 κρατικά αεροδρόμια, τα οποία όμως πλήττονται ομοίως.

Από τους σχετικούς ορισμούς, ένα Γεγονός Ανωτέρας Βίας δεν μπορεί να νοείται και ως Δυσμενές Συμβάν. Ο κάθε ορισμός περιγράφει διαφορετική κατάσταση, αλλά και αντιμετώπιση αυτής. Σε αντίθεση με τις εταιρίες «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών» του Ελ. Βενιζέλος και Consortium TERNAGMR του υπό κατασκευή αεροδρομίου στο Καστέλι, η FraportGreece χαρακτηρίζει την υφιστάμενη παγκόσμια υγειονομική κρίση ως «Δυσμενές Συμβάν», γεγονός που αποκλείει την εφαρμογή του άρθρου 25 (25.1,25.2,25.3) της Σύμβασης Παραχώρησης για ανωτέρα βία. Προκύπτει λοιπόν ένας «διχασμός» ανάμεσα στους τρεις παραχωρησιούχους για το νομικό χαρακτηρισμό της πανδημίας.

Όσον αφορά στη Fraport και ειδικά έπειτα από το αίτημά της να αναβάλει την καταβολή του οφειλόμενου ποσού στο Ελληνικό Δημόσιο, τόσο για το 2019 όσο και για το τρέχον έτος, ενώ μόλις πρόσφατα είχε ανακοινώσει ρεκόρ εσόδων και κερδών για το 2019, φαίνεται ότι ο χαρακτηρισμός της πανδημίας ως Δυσμενές Συμβάν ήταν μονόδρομος για να εισπράξει ενδεχόμενη αποζημίωση, κάνοντας χρήση του Άρθρου 45 της Σύμβασης Παραχώρησης.

Αντίθετα, αν η εταιρία επικαλείτο Γεγονός Ανωτέρας Βίας, σύμφωνα με το Άρθρο 25 της σύμβασης, δε θα δικαιούταν αποζημίωση.

Παρ’ όλα αυτά, δε γίνεται η παρούσα υγειονομική κατάσταση να εμπίπτει κάθε φορά και σε διαφορετικό άρθρο της Σύμβασης, για λόγους αποκόμισης κέρδους, προκειμένου ο ιδιώτης να επωφεληθεί πάση θυσία.

Άλλωστε, και σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία για την ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ, όπου αναφέρεται ότι «Στην περίπτωση παραχώρησης, η αμοιβή της εταιρίας συνίσταται κυρίως στην παραχώρηση της διαχείρισης και της εκμετάλλευσης του έργου ή της υπηρεσίας στη συγκεκριμένη εταιρία και συνεπώς, η εταιρία εκτίθεται σε κίνδυνο απομείωσης της επένδυσής της», το επιχειρηματικό ρίσκο υπάρχει και επομένως η εταιρία εκτίθεται σε απομείωση της επένδυσής της.

Ανεξάρτητα όμως από το πώς χαρακτηρίζει κάθε εταιρία την πανδημία, τα συναρμόδια Υπουργεία οφείλουν, ως επιτάσσει η λογική, να χαρακτηρίσουν την πανδημία είτε με τον έναν είτε με τον άλλο τρόπο. Και κατ’ αναλογία θα υπάρξουν οι ανάλογες νομικές συνέπειες που περιγράφονται στις συμβάσεις. Σχετικά δε με το οφειλόμενο ποσό από τη Fraport, τα Υπουργεία οφείλουν να χρησιμοποιήσουν κάθε νόμιμο ένδικο μέσο για την εξ’ ολοκλήρου είσπραξή του, αφού το εν λόγω ποσό αποτελεί και έσοδο του κρατικού προϋπολογισμού.

Γίνεται επομένως κατανοητό ότι δεν μπορεί να γίνουν δεκτά τα αιτήματα όλων των παραχωρησιούχων. Δεν μπορεί το Ελληνικό Δημόσιο να λειτουργήσει με δυο μέτρα και δυο σταθμά. Θα πρέπει και οφείλει να στηρίξει πρώτα τα 23 αεροδρόμια που παραμένουν υπό τη σκέπη του Δημοσίου, τα οποία είναι και τα πιο ευάλωτα, λόγω του μικρού μεγέθους τους.

Για το δε αερολιμένα Ηρακλείου, πρέπει να στηριχτεί η λειτουργία του, μιας και από αυτό εξαρτάται άμεσα η επιτυχής χρηματοδότηση και επένδυση του νέου αερολιμένα στο Καστέλι. Στη συγκεκριμένη χρονική συγκυρία οφείλουν τα συμβαλλόμενα μέρη να τηρήσουν κάθε Σύμβαση στο έπακρο και καλή τη πίστη να προχωρήσουν στο σχεδιασμό της επόμενης μέρας, εφόσον έχουν ολοκληρωθεί οι οικονομικές υποχρεώσεις από μέρους των εταιριών προς το Ελληνικό Δημόσιο.

Ειδικά λοιπόν όσον αφορά στις εταιρίες που διαχειρίζονται τα πιο επικερδή αεροδρόμια της χώρας, οποιαδήποτε ενδεχόμενη κρατική ενίσχυση θα πρέπει να εξεταστεί στο πλαίσιο των ετήσιων κερδών τους και σε κάθε περίπτωση, να συνοδεύεται παράλληλα κι από αντίστοιχες εγγυήσεις για το Ελληνικό Δημόσιο.

Παράδειγμα τέτοιων εγγυήσεων είναι η κατεύθυνση που εφαρμόζεται αυτή τη στιγμή στην Αμερική, τη Γερμανία και την Ιταλία, όπου για να βοηθηθούν οι αεροπορικές εταιρίες από το κρατικό πρόγραμμα στήριξης του κλάδου, θα πρέπει να προτείνουν το πώς το δημόσιο θα διατηρήσει μερίδιο σ’ αυτές.

Με βάση τα παραπάνω, ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

-Πώς έχει χαρακτηριστεί νομικώς η έως τώρα υγειονομική κρίση;

-Ποια μέτρα θα λάβει η Κυβέρνηση για τη στήριξη των 23 κρατικών αεροδρομίων και ειδικότερα του Ηρακλείου;

-Σε ποιες ενέργειες έχει προβεί ως προς την είσπραξη των παρακρατηθέντων δημόσιων εσόδων από τη Fraport;

-Εξετάζει η Κυβέρνηση το ενδεχόμενο οικονομικής ενίσχυσης μεν των εταιριών διαχείρισης των αεροδρομίων, παράλληλα όμως με τη λήψη από το κράτος ποσοστού επί του μεριδίου των εταιριών αυτών;

ANEΣΤΗΣ ΝΤΟΚΑΣ

Premium Penna Reporter Mamamia CityWoman