Με το προσχέδιο νόμου τροποποιείται και συμπληρώνεται ο νόμος 2251/1994, ο οποίος εφαρμόζεται τα τελευταία δώδεκα χρόνια.
Το υπουργείο Ανάπτυξης διαμόρφωσε το προσχέδιο Νόμου με βάση το σχέδιο της Επιτροπής που είχε συσταθεί για τον σκοπό αυτό. Σε ανακοίνωση του το ΥΠΑΝ αναφέρει ότι σε αυτό έχουν ενσωματωθεί πολλές από τις προτάσεις των φορέων που είχαν σταλεί στο υπουργείο κατά την πρώτη διαβούλευση, ενόψει της αναθεώρησης του νόμου «περί προστασίας του καταναλωτή».
Σημαντικά στοιχεία του νέου νόμου παρουσιάσθηκαν κατά τη διάρκεια του Εθνικού Συμβουλίου Καταναλωτή που πραγματοποιήθηκε το Σαββατοκύριακο στα Ιωάννινα και έτυχαν της θετικής αποδοχής από τους φορείς που συμμετέχουν σε αυτό το θεσμικό όργανο.
Σύμφωνα με το ΥΠΑΝ, είκοσι θεωρούνται οι πιο σημαντικές καινοτομίες του προσχεδίου νόμου:
1.Περιλαμβάνει στην απαρίθμηση των όρων, που είναι καταχρηστικοί, τους όρους που έχουν κριθεί ως τέτοιοι με αμετάκλητες δικαστικές αποφάσεις.
2.Ρυθμίζονται οι προϋποθέσεις και ο τρόπος άσκησης του δικαιώματος υπαναχώρησης στην περίπτωση των συμβάσεων εκτός εμπορικού καταστήματος.
3.Εξαιρούνται από το δικαίωμα υπαναχώρησης οι συμβάσεις εξ αποστάσεως που έχουν ως αντικείμενο βιβλία και δεδομένα που αποτυπώνονται σε δίσκους ψηφιακής εγγραφής, όταν αποσφραγίζεται η ειδική ταινία ασφαλείας.
4.Προβλέπονται προϋποθέσεις για την εγγραφή των προμηθευτών προϊόντων εξ αποστάσεως στο ειδικό Μητρώο που τηρείται στο υπουργείο Ανάπτυξης (δεν επιτρέπεται η εγγραφή τους στο Μητρώο εφόσον τους έχουν επιβληθεί και δεν υπήρξε συμμόρφωση κυρώσεις για παράβαση των διατάξεων για την προστασία του καταναλωτή).
5.Θεσπίζεται υποχρέωση ενημέρωσης του καταναλωτή από τον προμηθευτή για την πιθανή διάρκεια ζωής του προϊόντος.
6.Θεσμοθετείται δικαίωμα του καταναλωτή να απαιτήσει την επιδιόρθωση του προϊόντος από τον πωλητή, ανεξαρτήτως της τυχόν υποχρέωσης παροχής τεχνικής υποστήριξης από τρίτο πρόσωπο και δικαίωμα να ζητήσει την προσωρινή αντικατάσταση του επισκευαζόμενου προϊόντος εφόσον ο χρόνος διόρθωσης υπερβαίνει τις 10 εργάσιμες μέρες.
7.Δίνεται ευρύτερος ορισμός της έννοιας «ελαττωματικό προϊόν». Συγκεκριμένα περιλαμβάνει πλέον και τα προϊόντα που δεν έχουν την προβλεπόμενη απόδοση σύμφωνα με τις δυνατότητές τους.
8.Προβλέπεται διασφάλιση της υγείας και ασφάλειας των καταναλωτών, με τη θέσπιση συγκεκριμένων υποχρεώσεων των παραγωγών (κυρίως όσον αφορά την πληροφόρηση των καταναλωτών και την απόσυρση από την αγορά των επικίνδυνων προϊόντων).
9.Προστίθεται άρθρο για την προστασία της ψυχικής υγείας των ανηλίκων από προϊόντα που παρουσιάζουν κινδύνους για την ψυχική, πνευματική και ηθική ανάπτυξή τους.
10.Προστίθεται άρθρο για τις συμβάσεις που συνάπτονται με μονάδες αδυνατίσματος και επιχειρήσεις γυμναστηρίων.
11.Προστίθεται άρθρο για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, το οποίο ρυθμίζει μεταξύ άλλων και τη διαφήμιση προϊόντων και υπηρεσιών (και γι΄ αυτό το λόγο καταργείται το άρθρο 9 για τη διαφήμιση) και το οποίο ενσωματώνει στο Ελληνικό Δίκαιο την οδηγία για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές. Το άρθρο αυτό περιέχει ρυθμίσεις για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, τις παραπλανητικές πράξεις και παραλείψεις και τις επιθετικές εμπορικές πολιτικές.
12.Καθιερώνεται η οργάνωση των καταναλωτικών οργανώσεων σε δεύτερο βαθμό. Επίσης, ορίζονται τα βιβλία που οφείλουν να τηρούν οι καταναλωτικές οργανώσεις και οι επιτρεπόμενες πηγές χρηματοδότησης. Ακόμα, συστήνεται επιτροπή για την πιστοποίηση της πραγματικής λειτουργίας των ενώσεων καταναλωτών και τήρηση των κανόνων χρηματοδότησής τους. Τέλος, ορίζεται η μη δυνατότητα κρατικής επιχορήγησης ή επιχορήγησης από Ο.Τ.Α . των ενώσεων καταναλωτών που δεν έχουν λάβει την πιστοποίηση της προαναφερόμενης επιτροπής.
13.Καθιερώνεται η δυνατότητα των δευτεροβάθμιων οργανώσεων καταναλωτών να ασκήσουν συλλογική αγωγή. Ταυτόχρονα δίνεται η δυνατότητα στον υπουργό Ανάπτυξης να διατάξει την απάλειψη γενικού όρου συναλλαγών που κρίθηκε με αμετάκλητη δικαστική απόφαση ως καταχρηστικός στο πλαίσιο συλλογ
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr