• ΓΔ: 00
  • FTSE/ΧΑ LARGE CAP0
  • FTSE ΧΑ MID CAP0
  • Τζίρος0
  • €/$ 0 €/£ 0
    BTC 0 ETH 0 XRP 0
0
0
  • Nasdaq00%
  • S&P 50000%
  • CAC 4000%
  • DAX00%
  • FTSE 10000%
  • Nikkei 22500%

Λαθρεμπόριο καυσίμων: Το κράτος δεν ξέρει ούτε τις νόμιμες δεξαμενές…

14:20 - 23 Αυγ 2017 | Οικονομία
Τουλάχιστον ένα επίδομα ΕΚΑΣ, ήτοι 300 εκατ. ευρώ. Τόσα εκτιμάται ότι είναι τα έσοδα που θα χάσει (και) φέτος το Δημόσιο από το λαθρεμπόριο στα καύσιμα.

Έχουνε περάσει πέντε χρόνια από τότε που η Βουλή ψήφισε τα μέτρα για την πάταξη του λαθρεμπορίου και η τύχη κάμποσων από αυτά αγνοείται!

Υπουργικές αποφάσεις βεβαίως, εκδίδονται, αλλά στα κρίσιμα σημεία, (σ.σ: που είναι το περίεργο;..) «υποφέρουν» από τη γνώριμη «δημιουργική ασάφεια» που έχουν πολλές παρόμοιες αποφάσεις και «δύσκολα» νομοσχέδια, όταν οι κυβερνήσεις και το βαθύ Δημόσιο θέλουν να ανοίξουν κάποια «παράθυρα» για να μπαίνει ο ζωτικός αέρας που χρειάζονται προκειμένου να καρποφορήσουν-προφανώς με το αζημίωτο για πολλούς- τα άνθη του κακού.

Από τον Δεκέμβριο του 2015, δημοσιεύθηκαν οι αποφάσεις για την υποχρεωτική εισαγωγή του περιβόητου συστήματος εισροών- εκροών στις ελεύθερες εγκαταστάσεις των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών και στις εγκαταστάσεις πωλητών πετρελαίου θέρμανσης, αλλά και σε πλωτά μέσα (σλέπια, κ.λπ.) μεταφοράς πετρελαιοειδών.

Παρόλα αυτά, το σύστημα δεν έχει ακόμα εγκατασταθεί στα πλωτά μέσα, ενώ στα Πρατήρια το όλο θέμα έχει βαλτώσει για τα καλά, επειδή στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων δεν επαρκεί το προσωπικό για τις αναγκαίες διασταυρώσεις.

Έτσι «στήνεται» το κόλπο

Όπως παρατηρεί σε σχετική μελέτη ο πρώην αν. υπουργός Οικονομικών Δημήτρης Μάρδας, «με 713 χιλιάδες κυβικά το ναυτιλιακό καύσιμο και με τζίρο της τάξης των 72 εκατ. ευρώ, που αντιστοιχεί στο 20% των διακινούμενων ποσοτήτων ετησίως, προκαλεί το ενδιαφέρον κάθε εμπλεκόμενου.

Οι λαθρέμποροι ναυτιλιακού καυσίμου επωφελούνται του συνόλου της φορολογίας, αφού το εν λόγω καύσιμο διατίθεται στα πλοία ατελώς.

H όλη διαδικασία στηρίζεται στα περίφημα «σλέπια» ή «μπάρτζες», δηλαδή τα μικρά δεξαμενόπλοια που φορτώνουν το ναυτιλιακό καύσιμο από τα διυλιστήρια, παρουσία τελωνειακών και του ΣΔOE, δηλώνοντας ότι οι ποσότητες προορίζονται για τον ανεφοδιασμό των πλοίων.

Παραγγελιοδόχοι που είναι υπεύθυνοι για τον ανεφοδιασμό των πλοίων εμφανίζουν, πολλές φορές εν αγνοία πλοιάρχου και μηχανικού, εικονική αίτηση αγοράς, την οποία καταθέτουν στο τελωνείο.

Προμηθεύονται την αναγραφόμενη ποσότητα, αντί όμως αυτή να καταλήξει στο σύνολό της στο πλοίο, ένα μεγάλο μέρος ξεφορτώνεται σε βυτία τα οποία τη μεταφέρουν σε παράνομες δεξαμενές του Aσπρόπυργου και της Ελευσίνας.

Στο μεν τελωνείο κατατίθεται έγγραφο που βεβαιώνει ότι η ποσότητα παραδόθηκε, χωρίς να είναι δυνατόν να ελεγχθεί από τις αρχές εάν πράγματι παραδόθηκε στον νόμιμο αποδέκτη.

Ενώ στις δεξαμενές το καύσιμο αποχρωματίζεται και τη χειμερινή περίοδο διατίθεται στην αγορά ως πετρέλαιο θέρμανσης, ενώ τη θερινή ως πετρέλαιο κίνησης».

Κράτος βαθειά νυχτωμένο…

Στο σημείο ακριβώς αυτό, έχει δημιουργηθεί μια ακόμη σκοτεινή και αδιευκρίνιστου μεγέθους περιοχή ασύλληπτης φοροδιαφυγής.

Στην προηγούμενη υπουργική απόφαση (του 2015) ειδικό παράρτημα επισήμαινε εμφατικά το εξής:

«Για τη συστηματική καταγραφή και παρακολούθηση εισροών/εκροών ενεργειακών προϊόντων (υγρά καύσιμα, υγραέρια, κ.λπ.) είναι απολύτως απαραίτητη η καταγραφή και δημιουργία ενός Μητρώου δεξαμενών στις οποίες φιλοξενούνται Πετρελαιοειδή και Ενεργειακά προϊόντα».  

Ωστόσο, στην τροποποιημένη υπουργική  απόφαση που με σημαντική καθυστέρηση την διαδέχθηκε το 2017, δεν γίνεται καμία αναφορά στην εφαρμογή του παραρτήματος με το οποίο απαιτείται η  απογραφή σε κεντρική βάση, των δεξαμενών αποθήκευσης Πετρελαιοειδών και Ενεργειακών προϊόντων. 

Το αποτέλεσμα είναι, όπως καταγγέλλει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) κανένας σήμερα να μην γνωρίζει, όχι μόνο τις παράνομες (υπόγειες, υπέργειες και πλωτές) δεξαμενές καυσίμων, αλλά, ούτε καν τις νόμιμες…

Άμεση συνέπεια είναι το λαθρεμπόριο- με συμπαρομαρτούντα την η κλοπή, τη νοθεία κ.άλ-  να θεριεύει και να επεκτείνεται, όπως παρατηρούν τα στελέχη της Ομοσπονδίας και στο υγραέριο, εξαιτίας του υψηλού ειδικού φόρου κατανάλωσης, στερώντας από το κράτος πολύτιμα έσοδα.

Όλες ανεξαιρέτως οι κυβερνήσεις της μεταπολίτευσης που σέβονταν τον (κακό) εαυτό τους, έχουν περιλάβει στο ρεπερτόριό τους μερικές σταθερές αξίες, όπως η πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων- ο ΣΥΡΙΖΑ μάλιστα υποσχέθηκε ότι θα εισπράττει 1,5 δισ. το χρόνο από αυτήν…

Το έργο βέβαια, δεν κόβει εισιτήρια, αλλά εξακολουθεί να «ανεβαίνει», επειδή στα αυτιά κάποιων ηχεί ευχάριστα…

Γιώργος Χατζηδημητρίου

Τελευταία τροποποίηση στις 14:16 - 23 Αυγ 2017
Premium Penna Reporter Mamamia CityWoman