• ΓΔ: 00
  • FTSE/ΧΑ LARGE CAP0
  • FTSE ΧΑ MID CAP0
  • Τζίρος0
  • €/$ 0 €/£ 0
    BTC 0 ETH 0 XRP 0
0
0
  • Nasdaq00%
  • S&P 50000%
  • CAC 4000%
  • DAX00%
  • FTSE 10000%
  • Nikkei 22500%
Κωνσταντίνος Μίχαλος

Κωνσταντίνος Μίχαλος

Παρά τις παρεμβάσεις και τα νομοσχέδια που έχουν κατατεθεί τα τελευταία χρόνια, από διαδοχικές κυβερνήσεις, οι ρυθμοί απονομής δικαιοσύνης στην Ελλάδα παραμένουν απελπιστικά αργοί. Σύμφωνα με τους εκπροσώπους του δικαστικού κλάδου, υπάρχουν σήμερα περίπου 600.000 αδίκαστες υποθέσεις στην Ελλάδα, ενώ με βάση τον δείκτη Enforcing Contracts Indicator της έρευνας Doing Business 2018 της Παγκόσμιας Τράπεζας, χρειάζονται κατά μέσο όρο 1.580 ημέρες, δηλαδή πάνω από τέσσερα χρόνια, για να επιβληθεί δικαστικά η εφαρμογή μιας σύμβασης στην Ελλάδα. Σημειώνεται ότι ο μέσος χρόνος στην Ευρώπη δεν ξεπερνά τις 486 ημέρες.

Μετά από πολλά χρόνια αναταράξεων και αβεβαιότητας, η ελληνική οικονομία φαίνεται πλέον να επιστρέφει στην κανονικότητα. Τα στοιχεία που δημοσιοποίησαν πριν από λίγες ημέρες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η Τράπεζα της Ελλάδος, παρουσιάζουν μια σαφώς βελτιωμένη εικόνα σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.

Η συσσώρευση μη εξυπηρετούμενων δανείων, είναι ένας από τους κυριότερους παράγοντες που εμποδίζουν την αποκατάσταση της κανονικής λειτουργίας των τραπεζών, κρατώντας καθηλωμένα σημαντικά και πολύτιμα για την ανάπτυξη κεφάλαια. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι το 2017 η χρηματοδότηση του ιδιωτικού τομέα παρέμεινε σε πτωτική τροχιά, αν και με μειούμενο ρυθμό, ενώ η τάση αυτή αναμένεται να διατηρηθεί και τη φετινή χρονιά, τουλάχιστον κατά το πρώτο εξάμηνο.

Το 2018 βρήκε την ελληνική οικονομία σε σαφώς καλύτερη κατάσταση, σε σχέση με προηγούμενες χρονιές. Το 2017, μετά από πολλά χρόνια, ο ρυθμός ανάπτυξης ήταν θετικός σε όλα τα τρίμηνα, ενώ σημαντικοί δείκτες, όπως του οικονομικού κλίματος, της μεταποίησης, της βιομηχανικής παραγωγής και της καταναλωτικής εμπιστοσύνης σημείωσαν αισθητή άνοδο. Οι εξαγωγές συνεχίζουν να ακολουθούν δυναμική πορεία, ενώ και η ανεργία έχει περιοριστεί στα επίπεδα του 20%, με την Ελλάδα να παρουσιάζει τη μεγαλύτερη μείωση στην Ε.Ε. στο διάστημα μεταξύ Σεπτεμβρίου 2016 και 2017.

Η δημιουργία επιχειρηματικών πάρκων, είναι μια πρακτική που, με τις κατάληλες προδιαγραφές, μπορεί να υποστηρίξει ουσιαστικά την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και της απασχόλησης, την περιφερειακή ανάπτυξη, αλλά και την προστασία του περιβάλλοντος.  

Το τελευταίο διάστημα, Ελλάδα και ΠΓΔΜ, φαίνονται να πλησιάζουν αρκετά σε μια συμβιβαστική λύση για το όνομα της γειτονικής χώρας. Η νέα πολιτική ηγεσία των Σκοπίων, με τις δηλώσεις της, φαίνεται να αποστασιοποιείται από το εθνικιστικό δόγμα του παρελθόντος, εστιάζοντας περισσότερο στην ευρωατλαντική προοπτική της χώρας, η οποία περνά μέσα από τη διευθέτηση του θέματος της ονομασίας.

Αν κρίνει κανείς από την πορεία των ξένων άμεσων επενδύσεων στην Ελλάδα το 2017, από τη συμμετοχή επενδυτών σε σχετικά φόρουμ, αλλά και από επαφές και δηλώσεις στο επίπεδο της οικονομικής διπλωματίας, η Ελλάδα φαίνεται να ανακτά σταδιακά τη θέση της στον διεθνή επενδυτικό χάρτη.

Η καθαρή έξοδο από τα μνημόνια απαιτεί μια οικονομία που θα αναπτύσσεται ραγδαία και κυρίως μια οικονομία που θα αυξάνει συνεχώς τις εξαγωγές της. Η επιστροφή της Ελλάδας σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης συνοδεύεται με σημαντική αύξηση των εξαγωγών της.

Το 2017 η Ελλάδα επέστρεψε στην ανάπτυξη. Χαμηλότερη από το στόχο αλλά με θετικό πρόσημο. Η κυβέρνηση κλείνει έγκαιρα την τρίτη αξιολόγηση. Αφήνει πίσω τις καθυστερήσεις και τα λάθη της.

Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του ΟΟΣΑ για το 2016,  η Ελλάδα αναδείχθηκε πρωταθλήτρια στην αύξηση των φορολογικών βαρών μεταξύ των 35 χωρών – μελών του οργανισμού. Τα φορολογικά και ασφαλιστικά έσοδα στη χώρα μας, ως ποσοστό του ΑΕΠ, αυξηθηκαν κατά 2,2%  το 2016, ενώ η μέση αύξηση στις χώρες του ΟΟΣΑ ήταν μόλις 0,3%. Πλέον ανέρχονται στο 38,6% του ΑΕΠ, από 36,4% που ήταν το 2015 και 34,3%, που είναι ο μέσος όρος στον ΟΟΣΑ. Η «επίδοση» αυτή στηρίχθηκε κυρίως στην αύξηση των έμμεσων φόρων, στην αύξηση της φορολογίας των ακινήτων, αλλά και των ασφαλιστικών εισφορών. Μάλιστα, δεν συμπεριλαμβάνονται στην έκθεση για το 2016, τα νέα μέτρα που εφαρμόστηκαν το 2017, δηλαδή οι νέες αυξήσεις στους έμμεσους φόρους και η περαιτέρω αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών.

Σήμερα, μετά από μια μακρά περίοδο ύφεσης και οπισθοδρόμησης, η Ελλάδα έχει τις δυνατότητες και τις ευκαιρίες να βγει επιτέλους από τον εφιάλτη της κρίσης. Η προσπάθεια που έγινε τα προηγούμενα χρόνια, με κόπους και θυσίες από όλους τους Έλληνες, κρίνεται τώρα. Τώρα κρίνεται το αν θα καταφέρουμε να κάνουμε το απαραίτητο άλμα μπροστά, για να επουλώσουμε τις πληγές της κρίσης, ή αν θα συμβιβαστούμε με μια οικονομία που φυτοζωεί.

Πριν από ένα χρόνο, στον προϋπολογισμό του 2017, το υπουργείο Οικονομικών εκτιμούσε ότι ο ρυθμός ανάπτυξης για φέτος θα ήταν της τάξης του 2,7%. Στο προσχέδιο προϋπολογισμού του 2018 η εκτίμηση είχε αναθεωρηθεί πλέον στο 1,8%. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στις φθινοπωρινές της προβλέψεις κάνει λόγο 1,6% από 2,1% στις εαρινές προβλέψεις, το ΙΟΒΕ βλέπει την ανάπτυξη στα επίπεδα του 1,5% για το 2017, ενώ το ΚΕΠΕ διατύπωσε πρόσφατα την εκτίμηση ότι ο μέσος ρυθμός μεταβολής του ΑΕΠ θα αγγίξει μετά βίας το 95%.

Η ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής ορθώς αποτελεί - και οφείλει να παραμείνει – πολιτική προτεραιότητα, σε μια χώρα η οποία βιώνει τον εφιάλτη της οικονομικής κρίσης εδώ και οκτώ σχεδόν χρόνια. Ο στόχος αυτός, όμως, δεν μπορεί να επιτευχθεί με ένα μείγμα πολιτικής που καθηλώνει την ανάπτυξη και ουσιαστικά πολλαπλασιάζει τη φτώχεια.

Premium Penna Reporter Mamamia CityWoman