• ΓΔ: 00
  • FTSE/ΧΑ LARGE CAP0
  • FTSE ΧΑ MID CAP0
  • Τζίρος0
  • €/$ 0 €/£ 0
    BTC 0 ETH 0 XRP 0
0
0
  • Nasdaq00%
  • S&P 50000%
  • CAC 4000%
  • DAX00%
  • FTSE 10000%
  • Nikkei 22500%

Ακτοπλοΐα: «Κλειδί» η οικονομική ενίσχυση για την επόμενη μέρα τουρισμού-νησιών

08:52 - 26 Μαϊ 2020 | Ναυτιλία
Εφ’ όλης της ύλης ήταν η συνάντηση που είχε χτες ο Υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης με αντιπροσωπεία του προεδρείου του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) αργά το μεσημέρι που αποτελείτο από τον κ. Μιχάλη Σακέλλη Πρόεδρο και του αντιπροέδρους κ.κ. Σπύρο Πρωτοπαπαδάκη και Σπύρο Πασχάλη.

Στο φόντο της πανδημίας τα πρωτόκολλα, οι χρηματοδοτικές ενισχύσεις, τα εργασιακά, αλλά και θέματα σχετικά με το πότε θα ανοίξει η Αδριατική βρέθηκαν στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος.

Ήδη η κυβέρνηση σε μια προσπάθεια στήριξης του κλάδου έχει προχωρήσει σε μια σειρά μέτρων. Τελευταίο μέτρο είναι η αποκλιμάκωση του ΦΠΑ στα εισιτήρια, μέτρο που αναμένεται να ενισχύσει την πολιτική που ακολουθούν οι εταιρίες με ευέλικτα πακέτα προσφορών. Βέβαια οι ακτοπλόοι περιμένουν να διευκρινισθεί από το Υπουργείο Οικονομικών αν η μείωση του ΦΠΑ θα επεκταθεί και στους ναύλους ΙΧ και οχημάτων.

Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες του Reporter.gr οι ακτοπλόοι είναι έτοιμοι σε μια προσπάθεια στήριξης των νησιωτών αλλά και του τουρισμού «για άλλη μια φορά να κάνουν το καθήκον τους» και να προχωρήσουν σε νέες προσφορές στους ναύλους επιβατών. Θέμα συναρτώμενο με την καλή σύνδεση των νησιών αλλά και την διασφάλιση της επανεκκίνησης του τουρισμού είναι και η συνέχιση του καθεστώτος αγόνων γραμμών και για τον μήνα Ιούνιο αλλά με δυνατότητα πύκνωσης κάποιων δρομολογίων. Συμφωνήθηκε, δε, ότι το όλο θέμα θα εξετασθεί και τις επόμενες ημέρες.

Εμφατικά, στη χθεσινή συνάντηση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκη η ανάγκη οικονομικής στήριξης της ακτοπλοΐας αναγνωρίσθηκε λόγω του εθνικού ρόλου που επιτελεί. Άλλωστε για να συνεχίσει να συνδέει τη νησιωτική χώρα και τις εσχατιές της πατρίδας με την ηπειρωτική Ελλάδα θα πρέπει, όπως όλοι οι μετέχοντες στη συζήτηση συμφώνησαν, να υπάρξει οικονομική στήριξη και στην μετά covid-19 εποχή. Στο φόντο αυτό συμφωνήθηκε να εξαντληθούν τα περιθώρια εξεύρεσης νέων χρηματοδοτικών εργαλείων που θα μπορέσει να τα αξιοποιήσει ο κλάδος.

Ήδη καταβάλλεται προσπάθεια από τον υπουργό Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη ώστε να ενταχθούν οι ακτοπλοϊκές σε ένα πλαίσιο στήριξης με κοινοτικά κονδύλια στη βάση του άρθρου 107 της συνθήκης της ΕΕ που αφορά κονδύλια για την αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών.

Ωστόσο όπως έχει αναφέρει επανειλημμένα ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ Μιχάλης Σακέλλης οι ανάγκες φέτος και κυρίως του χρόνου για τον κλάδο είναι μεγάλες. Ήδη το τρίμηνο Μαρτίου - Απριλίου-Μαΐου διάστημα υπήρξε κατάρρευση της ακτοπλοϊκής κίνησης. Μάλιστα ο ΣΕΕΝ εκτιμά σταθερά ότι φέτος η μείωση του ετήσιου τζίρου του κλάδου θα είναι στα 290 εκατ. ευρώ ή εναλλακτικά οι ετησιοποιημένες ζημίες άνω των 100 εκατ. ευρώ.

Η κίνηση

Στην συνάντηση, μάλιστα, χτες, σύμφωνα με πληροφορίες, υπήρξε ενημέρωση από τον ΣΕΕΝ για το πώς διαμορφώνεται η επιβατική κίνηση το τελευταίο διάστημα.

Για τον Μάιο οι ακτοπλοϊκές εταιρείες αναμένουν πτώση της επιβατικής κίνησης κατά 95% και των οχημάτων κατά 80%, συμπεριλαμβανομένων των ΙΧ, σε σύγκριση με τον περσινό μήνα. Για τον Ιούνιο οι ακτοπλόοι προϋπολογίζουν πτώση της κίνησης κατά 90% σε σύγκριση με τον Ιούνιο πέρυσι και αντίστοιχη μείωση στα οχήματα.

Έτσι, οι όποιες ελπίδες εναποτίθενται στον Ιούλιο και μετά. Όμως για να γίνει αυτό οι εταιρίες ζητούν αύξηση της μεταφορικής δυναμικότητας των πλοίων από τις 15 Ιουνίου και μετά, σε ποσοστό πάνω από το 50% του πρωτοκόλλου, μέτρο που ισχύει μέχρι και τη 15η Ιουνίου. Μάλιστα αναφέρουν ότι ήδη η ζήτηση ανεβαίνει, κι έτσι μια αναθεώρηση των πρωτοκόλλων μπορεί να δώσει μια σχετική λύση στην «τρίλιζα» ζήτηση, υγειονομική ασφάλεια, στήριξη τουρισμού και νησιών, Κι όλα αυτά ενώ παρατηρείται μια διακριτική μεταχείριση σε σχέση με τις αερομεταφορές, όπως παρατηρούν πολλοί στον κλάδο. Βέβαια, χωρίς σαφή ορίζοντα στον τουρισμό, που στηρίζει σημαντικά την ενδονησιωτική κίνηση, αλλά και με τα επιδημιολογικά δεδομένα να πηγαίνουν καλά, αλλά χωρίς βεβαιότητες, ο κλάδος δεν μπορεί να εκτιμήσει με σαφήνεια τι θα γίνει τον Ιούλιο και τον Αύγουστο.

Πάντως, χτες, κατά την πρώτη ημέρα κατάργησης των απαγορεύσεων μετακίνησης από και προς τα νησιά καταγράφηκε μια αύξηση της κίνησης, κάτι που όμως δεν μπορεί να συγκριθεί με τα περυσινά δεδομένα. πέρυσι την ίδια περίοδο, καθώς χθες πραγματοποιήθηκαν όλα και όλα επτά δρομολόγια προς τα νησιά του Αιγαίου εκ των οποίων τα τέσσερα προς την Κρήτη.

Ειδικά, υπήρξε αύξηση προς τις Κυκλάδες με επιβάτες που ήταν κυρίως κάτοχοι εξοχικών κατοικιών. Μια ανάλογη εικόνα αναμένεται και για τις επόμενες δυο με τρεις ημέρες. Πάντως σύμφωνα με τους ίδιους κύκλους η κίνηση αυτή είναι κατά 75% περίπου κάτω από την συνήθη κίνηση των ίδιων ημερών τα προηγούμενα χρόνια καθώς ενδεικτικά αναφέρεται ότι πέρυσι τέτοιες ημέρες υπήρχαν τρία συμβατικά πλοία για Κυκλάδες με συνολικό πρωτόκολλο πάνω από 5.500 επιβάτες ενώ για σήμερα αναμένεται να ταξιδέψουν με δυο πλοία περί τα 1.400 άτομα.

Επίσης θα πρέπει να σημειωθεί ότι ακόμη δεν έχουν δρομολογηθεί ταχύπλοα προς τις Κυκλάδες.

Γιώργος Αλεξάκης

Premium Penna Reporter Mamamia CityWoman